Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

- Overschot voorkomen: De kevers op een krukdroge grond houden. Op die manier komen de eitjes niet uit en krijg je geen overschot. Deze truc haal ik soms uit om overschot tegen te gaan. Je kan ook de vrouwtjes van de mannetjes scheiden (ligt voor de hand he?), maar da kan een behoorlijke klus zijn.

- Voeding: jellies heb ik inderdaad en heb eigenlijk nooit meer van die rottige fruitvlieg explosies.

Groeten,

Pim
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Oké dank jullie :D
Qua overschot; denk dat ik me er ook maar niet te druk om moet maken. Je hebt niet van de ene op de andere dag nieuwe imago's rondlopen en ik zal er ook wel een beetje 'ingroeien', in het houden van kevers :)

Ik denk toch dat ik met jellies aan de slag zal gaan, ook al zien die stukken fruit er wel leuk uit inderdaad :mrgreen:
Maar natuurlijk kan ik altijd wat afwisselen.

Is het belangrijk om meerdere soorten jellies te geven qua voedingsstoffen? Want volgens mij worden ze alleen per soort in vrij grote getalen verkocht en dan zit ik dadelijk met tig bakjes jelly voor dat ene aqua van mij 8-)

@ Pim: Ik heb op je website gekeken, maar las ergens anders hier dat je geen C. africana africana meer hebt. Verkoop je deze nog wel of niet?
In dat geval zou ik graag binnenkort C. africana en Pachnoda marginata bestellen :) Maar dan PM ik je nog wel voor wat meer info.

Bedankt vast! Heb er al helemaal zin in, om een terra in te richten enzo 8-)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Noor wat betreft de mijten en de kat, dont worry !

Wat de bak en aantal kevers betreft, viewtopic.php?f=17&t=612
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Hai,
Oké dankje! Dat vind ik fijn om te horen, anti-kriebelbeestjesspul ;) gebruik ik liefst zo min mogelijk op m'n katten namelijk.

De 'regel' had ik inderdaad gezien. Ben nogal een idioot met cijfers en berekeningen maar ik zal d'r toch eens even goed naar kijken ;)

Bedankt iedereen voor de behulpzaamheid aan deze n00b :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

We zijn allemaal als noob begonnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Hansje Pansje schreef:We zijn allemaal als noob begonnen :mrgreen:
inderdaad :lol:
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Ja, das ook wel weer zo. Op sommige fora/binnen sommige 'wereldjes' lijken men dat alleen soms voor 't gemak even te vergeten ;)

Ik wou dat ik morgen vrij was want kan niet wachten te beginnen :%
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Noor,

Gisteren zijn de laatste larven van Chlorocala africana africana verzonden (althans van het overschot), dus daar heb ik nu geen overschot meer van. De website heb ik nog niet kunnen bijwerken. Pachnoda marginata heb ik geen overschot van nu. Die kan je trouwens gemakkelijk bij veel dierenwinkels kopen, als Dola's, zoals ze daar heten. Hopelijk kan je hier iets mee.

Groeten,

Pim
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Ah oké, dus eventueel zou ik in de toekomst bij je kunnen bestellen?
Ik begin maar gewoon met de pachnoda's (makkelijk te krijgen inderdaad) en voeg later de chlorocata's toe. Sowieso geen slecht plan met één soort te beginnen.

Geen idee hoeveel een paar kevers eten trouwens; doe ik met 100 kuipjes jelly niet echt enorm lang?
En hoelang mag zo'n kuipje in de bak blijven staan?

En nòg meer vragen; ik wilde op humustocht gaan in het Leeuwarder bos, maar is dat te doen als het net geregend heeft of moet het dan echt een aantal dagen droog zijn?

Kan ik ook alleen rot blad rapen en de rest uit een tuincenrum, humus uit zak ofzo :P Want bij de soorten die ik wil houden (pachnoda en chlorocana dus) gaat het om de aanwezigheid van rot blad toch?
Laatst gewijzigd door Noor op vr 14 jan 2011, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

een jellie cup staat meestal een dag of 3 en dan moet je hem verschonen als hij nog niet op is. Tja hoeveel je er gebruikt is afhankelijk van het aantal kevers die je hebt zitten. Zeg 100 cupjes x 3 dagen per cup dan kun je er zn 300 dagen mee vooruit. Ze zijn een jaar houdbaar dus dat is geen probleem.

Nat humus is niet erg zolang je het thuis maar laat drogen bijv in een krat bij de verwarming die je af en toe omhusselt. Het mag niet nat zijn maar licht vochtig. Ook het hout. Heb zelf geen ervaring met humus uit het tuincentrum, heb geen idee of daar bestrijdings middelen door zitten en welk soort blad erin verwerkt zit. Zou het niet doen als je ook de mogelijkheid tot echt vers hebt.
Plaats reactie