Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Geertjan schreef: za 20 feb 2021, 09:18 Heeft iemand toevallig nog een paar kg flakesoil staan? Zou gewaardeerd worden. Ook zoek ik naar hercules larven. Mocht iemand iets beschikbaar hebben hoor ik het wel!😉
Geertjan, daar hebben we het onderdeel "Gevraagd" voor.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

hoi hoi,
ik heb een tijd geleden roofmijten losgelaten om van mijn plaag met varenrouwmuggen af te komen. nu leek het eerst te helpen, wellicht ook omdat ik toen de besmette bakken heb ingepakt, maar nu zijn het er ineens weer veel meer. op de website waar ik de roofmijten kocht stond dat dit kan komen doordat de roofmijten de muggen uit hun schuilplaats jagen. vond ik opzich een goede verklaring maar ik wordt toch wel een beetje gek van al die beesten die rondvliegen dus wil ik graag weten of iemand dit herkend? en of ze dan inderdaad na een tijdje weer weg gaan? ik dacht dat het anders een idee zou zijn om nog meer roofmijten toe te voegen maar als deze eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben dan hoeft dat natuurlijk niet.

ik hoor graag of iemand dit verschijnsel kent...

goetjes,
Julia
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Dat heb ik ook wel eens gehad. Wat zeker helpt is de vliegen een paar keer per dag weg stofzuigen. Als er duidelijk dutchies in het substraat zitten dan zijn ze goed bezig, als je ze nergens meer kunt vinden zijn de omstandigheden in de bak niet geschikt voor de mijten (dat had ik toen). Dan kun je een paar plekjes in je bak inrichten voor de mijten en ze opnieuw loslaten.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Hmmmm, ik zal de bakken eens goed bekijken en de stof zuiger erbij pakken.
Bedank voor je antwoord!
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

wow, ik heb vandaag een aantal keer gestofzuigd en het lijken er al een stuk minder! mijn dag is ook weer goed...
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Ja dat scheelt meteen weer! Als je mijten ook actief zijn heb je het zo onder de duim.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

mijn varenrouwmuggenprobleem is inmiddels helemaal opgelost!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mooi!
Hoe heb je dat uiteindelijk gedaan?
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Ik heb alle bakken voorzien van fijner substraat, dat blijft veel minder nat dan substraat met grof blad kwam ik achter. Dus dat natte substraat heb ik weggegooid en in het drogere fijnere nieuwe substraat heb ik roofmijten (en de larven natuurlijk) gedaan. En nu zijn ze eigenlijk helemaal weg. Soms zie ik nog een verdwaalde maar ik heb nog wat roofmijten dus ik heb er alle vertrouwen in dat die ook nog weggaan!
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Hoe 'timen' jullie het verzamelen van coconnen? Als het zover is wil ik ze graag op het substraat gaan leggen, zodat ik ze in de gaten kan houden. Ik wil allen geen larven verstoren die net bezig zijn met hun cocon. Is het een kwestie van wachten tot ze gelig zijn en dan na een x aantal weken gaan zoeken? Klopt het dat het verpoppen enigszins synchroon gaat als de larven samen leven?

Edit: ik heb nu over Cetonidae: Eudicella, Cyprolais, Dicronorrhina en Mecynorhina
Plaats reactie