Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

oke bedankt

ik heb nu mijn oude aquarium in gericht alleen het is nog te koud om er kevers in te houden want 's nachts is het 15 graden en ik kan niet de hele nacht de lamp aan houden dus bestaat er ook een soort warmte staaf of verwarming voor in een terrarium?
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

ik gebruik warmtematten, maar zet die tegen de achterkant anders droogt je substraat te hard uit.

tegen de achterkant is wel niet zo effectief, maar is wel net voldoende voor de gewenste nacht temp. te halen
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Ik heb al een tijdje een aantal cocons van Pachnoda peregrina marginata en Chlorocala africana africana. Maar ik vroeg me af hoe droog de cocons gehouden moeten worden? Op het moment houdt ik het substraat (ze liggen in een plastic bak met een dun laagje substraat) vrij droog. Moet er nog ergens anders rekening mee worden (temperatuur, in het licht/donker)?
Chlorocala africana africana
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Nog een vraag: Vandaag is de eerste van 10 Pachnoda's uit de cocon gekomen. Alleen blijven de vleugeltjes onder de dekschilden uit steken. Is dit normaal/afwijkend? Is er iets aan te doen, mocht het schadelijk zijn?
Chlorocala africana africana
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit kan afwijkend zijn:

- Misschien is deze te vroeg uit zijn cocon gehaald (de coconwand helpt de rozenkever om de vleugels degelijk onder de dekschilden te krijgen)
- Misschien is het/de substraat/omgeving te vochtig of net te droog waardoor dit type misvormingen kunnen optreden

Hoe hou je dus jouw larven/cocons + wanneer heb je de uitgekomen kever uit de cocon gehaald (vlak na of 1-2 dagen nadat ze net uitgekomen was of zat ze reeds een tijdje uitgekomen in haar cocon)?
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Ik houd de cocons vrij droog, ik heb geen hygrometer in de bakjes, maar ik geef ze eigenlijk geen water, vandaag heb ik ze wel wat water gegeven (met een plantenspuit een beetje over de cocons gesprayed. Verder haal ik ze niet uit de cocon, ik wacht af tot ze zelf uit de cocon komen, daarna zet ik ze in het terrarium.
Ik hoop dat het niet iets is wat ik fout heb gedaan :(
Chlorocala africana africana
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Pachnoda sp. hoeft niet al te droog te liggen; gewoonlijk is een afgesloten bakje (met enkele luchtgaatjes natuurlijk) met een goede laag matig vochtig substraat waarop de cocons dan geplaatst worden voldoende om de kevers goed te laten uitkomen.
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Oké, bedankt voor de info! Dan ga ik het substraat vochtig houden.
Chlorocala africana africana
nino023
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 08 mar 2012, 17:11

Bericht door nino023 »

wel ik zou graag ook beginnen met kevertjes.
maar met welke zou ik het best beginnen?
en hoe groot moet het terrarium zijn?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Je kan met een pachnoda of eudicella soort beginnen. Die kunnen met een paar in een bak van 30x30x30.
Plaats reactie