Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

Ik vroeg mij af waarom eupatorus soorten zo weinig tot niet gekweekt worden. Ik zie ze heel soms wel voorbij komen op Facebook maar ik zie ze bijna nooit ergens aangeboden terwijl eupatorus gracilicornis toch een best algemene soort is. Correct me if I’m wrong.
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Bericht door Ewan »

Ik zie heel vaak als ik gewoon een beetje aan het lezen ben hier dingen over "MTU's", waarom wordt hier zoveel over gesproken, en wat is er zo speciaal aan deze soort?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ewan schreef: zo 10 mei 2020, 16:03 Ik zie heel vaak als ik gewoon een beetje aan het lezen ben hier dingen over "MTU's", waarom wordt hier zoveel over gesproken, en wat is er zo speciaal aan deze soort?
Ik denk niet dat deze soort per se specialer is dan andere soorten, maar hij wordt wel door velen gekweekt en gehouden, dus daardoor zal je er ook veel gespreksonderwerpen over vinden :)
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Ewan schreef: zo 10 mei 2020, 16:03 Ik zie heel vaak als ik gewoon een beetje aan het lezen ben hier dingen over "MTU's", waarom wordt hier zoveel over gesproken, en wat is er zo speciaal aan deze soort?
Het is gewoon een mooie kever 😉
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Bericht door Ewan »

Hahaha, ze zijn zeker mooi!
Voor zover ik kan zien zijn ze ook vrij groot, dus hebben ze dan niet een heel groot terrarium/bak nodig?
Daarbij kan ik eigenlijk van elke keversoort wel heel erg genieten, of ze nou zwart of gekleurd zijn. (vooral als ze glimmen :lol: )
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Ewan schreef: zo 10 mei 2020, 17:57 Hahaha, ze zijn zeker mooi!
Voor zover ik kan zien zijn ze ook vrij groot, dus hebben ze dan niet een heel groot terrarium/bak nodig?
Daarbij kan ik eigenlijk van elke keversoort wel heel erg genieten, of ze nou zwart of gekleurd zijn. (vooral als ze glimmen :lol: )
Samen met mijn zoontje hebben we een klein terrarium. 30x30x45. Daar zit nu een paartje mtu in. Dat is een prima ruimte. Hier kunnen we ze goed bekijken en volgen. Dus je kunt ook met een kleiner terrarium genieten van al die mooie kevers.
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Bericht door Ewan »

Oh joh, ik dacht die zijn meer dan 3x zo groot als mijn kleine Pachnoda's, dus die hebben veel meer ruimte nodig (al is mijn terrarium van 45x45x30 misschien iets te groot voor de Pachnoda's :lol: )
Mackue
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 13:22

Bericht door Mackue »

Hallo, ik vroeg me af of inteelt negatieve gevolgen heeft op de nakomelingen van kevers in het algemeen. Stel dat je één paar zou kopen, zouden de nakomelingen hiervan met elkaar kunnen paren of zou de daaropvolgende generatie dan genetische afwijkingen krijgen? Ik weet dat bij sommige reptielen inteelt pas na enkele generaties een probleem wordt, indien dit ook bij kevers gebeurt zou ik het ook graag horen!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Mackue schreef: ma 18 mei 2020, 22:42 Hallo, ik vroeg me af of inteelt negatieve gevolgen heeft op de nakomelingen van kevers in het algemeen. Stel dat je één paar zou kopen, zouden de nakomelingen hiervan met elkaar kunnen paren of zou de daaropvolgende generatie dan genetische afwijkingen krijgen? Ik weet dat bij sommige reptielen inteelt pas na enkele generaties een probleem wordt, indien dit ook bij kevers gebeurt zou ik het ook graag horen!
Ja, dat is in principe bij elke diersoort het geval. Het is belangrijk om nieuw bloed toe te voegen als je je groep wilt doorkweken. Dat hoeft niet direct bij je eerste kweekpoging, maar wel aan te raden bij de generatie erna.
🪲 Beetlegems 🪲
Ewan
L1
Berichten: 42
Lid geworden op: di 10 mar 2020, 17:14

Bericht door Ewan »

Goedemorgen!
Ik ben weer een stuk gezonder dan ik was (nog steeds herstellende), maar het gaat alweer een stuk beter. Ik zal ook weer meer terugkomen nu.

En dan nu gelijk weer een vraag; deze kleine liep vanmorgen in mijn terrarium, hoe hij daar is gekomen, geen idee... Ik dacht dat het een Lagria Hirta was, maar hij vloog niet weg en rende alleen heel snel... Kan iemand mij vertellen wat dit is en of hij schadelijk is?
Bijlagen
IMG20200521114107.jpg
Plaats reactie