Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
michel74
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 00:01

Bericht door michel74 »

jimmy schreef:oke bedankt

ik heb nu mijn oude aquarium in gericht alleen het is nog te koud om er kevers in te houden want 's nachts is het 15 graden en ik kan niet de hele nacht de lamp aan houden dus bestaat er ook een soort warmte staaf of verwarming voor in een terrarium?
Ik heb een aquarium 40x30x30 met een groepje pachnoda aemula op een koudere kamer staan (15-17 graden). Dit aquarium zit wel in een meubel ingebouwd en heeft een 8 watt tl balk die overdag brandt. Ze vermaken zich prima en planten zich ook voort, waarmee ik maar wil zeggen dat het op een koudere kamer ook mogelijk is zolang men er maar voor zorgt dat het terrarium genoeg warmte vast houdt gedurende de nacht.
Pachnoda sinuata
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

ik heb nu een warmtemat tegen de wand geplakt
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

Wat is het maximale temperatuur dat een cocon mag geef alsjeblieft snel antwoord
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Is denk ik ook een beetje afhankelijk van het soort en de verluchting. Zou zeggen maximaal 25 graden maar dat is geen feit maar een schatting. Hopelijk zijn er mensen die deze vraag met zekerheid vraag en beantwoorden :-D
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

michel74 schreef:
jimmy schreef:oke bedankt

ik heb nu mijn oude aquarium in gericht alleen het is nog te koud om er kevers in te houden want 's nachts is het 15 graden en ik kan niet de hele nacht de lamp aan houden dus bestaat er ook een soort warmte staaf of verwarming voor in een terrarium?
Ik heb een aquarium 40x30x30 met een groepje pachnoda aemula op een koudere kamer staan (15-17 graden). Dit aquarium zit wel in een meubel ingebouwd en heeft een 8 watt tl balk die overdag brandt. Ze vermaken zich prima en planten zich ook voort, waarmee ik maar wil zeggen dat het op een koudere kamer ook mogelijk is zolang men er maar voor zorgt dat het terrarium genoeg warmte vast houdt gedurende de nacht.
Dit geldt echter niet zo voor de larven, tenzij je ze in de terra houdt, maar dan in minstens 10 cm substraat voor Pachnoda sp.. Chlorocala sp. en Eudicella sp. kunnen op dergelijke wijze ook gekweekt worden, maar voor de meeste andere soorten kevers (vooral neushoornkevers) kan dit niet of nauwelijks.

@ Simon: de max. temperatuur om cocons in te houden hangt inderdaad af van de keversoort (zoals HansjeP zegt). In ieder geval is 25°C veruit wel het maximum voor de meeste soorten.
Udo Schutte
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 14:59

Bericht door Udo Schutte »

Ok, dan ook maar meteen een beginnersvraag stellen; Ik zie als ik rondlees dat jullie allemaal gek zijn op nummertjes zoals lengte en gewicht. Bij sommigen zie ik zelfs complete grafieken over groeitempo e.d. Is dit een onlosmakelijk deel van de hobby?? ikzelf ben namelijk erg slecht in het bijhouden van dergelijke gegevens :oops:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nee hoor het is maar een hele kleine meerderheid die dat fanatiek bijhoudt, de rest leest enthousiast mee. Het is geweldig om bijv Bahamut zijn resultaten te bekijken en te volgen.
Udo Schutte
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 apr 2012, 14:59

Bericht door Udo Schutte »

Dank je Hansje... Dat scheelt dan weer...hahaha
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

En sowieso geldt dat je gewoon moet doen wat je leuk vindt, dat is voor de een wetenschappelijk benadering en voor de ander gewoon kweken en zien wat het wordt :-)
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Hoe kan ik zien of het goed gaat met een cocon als ze helemaal ingegraven zijn?
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Plaats reactie