Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
lnijhoff
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 19:50

Bericht door lnijhoff »

Hey!

Weer een kleine vraag (het antw. zal vast wel ergen staan op het forum): Hoe oud worden pachnoda kevers ongeveer? Mijn kevers zijn in februari 1,5 jaar kever! Zijn ze nu niet over datum? :D

Groetjes Leonie
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Normaal worden ze 3 tot 6 maanden oud maar ouder kan ook. Ik heb er ook van meer dan 1,5 jaar oud gehad. Ze zijn dus wel al ''over datum''.
aatjebanaantje
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 22:40

Bericht door aatjebanaantje »

Wauw, 1.5 jaar. Ik dacht altijd dat de kleinere soorten niet veel ouder worden dan 6 maand als imago.

Worden eudicella soorten ook zo oud? Ik had namelijk in november op een beurs een koppeltje eudicella woermanni gekocht en deze zijn maar een maand oud geworden terwijl de verkoper zei dat ze nog maar een week uit de cocon waren.
Aan de verzorging lag het niet denk ik aangezien mijn pachnodas kweken als konijnen.
0.0.+-50 Pachnoda marginata peregrina
?.?.? Eudicella smithi
0.0.+-30 Zoophobus morio
0.0.10 Pachnoda aemula
0.0.6 Eudicella gralli hubini
0.0.10 Chlorocala africana oertzeni
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Je moet het ook maar net treffen denk ik. Het waren er bij mij maar twee van de ik denk 70 imago's die ik gehad heb. ;)
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

wat betekent Generatie: G1 :?: :?: :?:
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Ik weet wel wat andere afkortingen:
F+getal (bijv. F1) betekent hoever ze van wildvang afstaan. F is wildvang, F1 is nakweek van wildvang,F2 nakweek daarvan, enz.

L is larvale stadium

Kan je hier iets mee?
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

ja zeker
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

G1 is één van de afkortingen van het Franse EDEC (vereniging voor de implementatie "tracability" van de kweekbestanden).
G1 betekent "eerste generatie uit een gekende kweekgroep".

Er is hier wel veel discussie rond, daar de groep helemaal geen rekening houdt met het aanvoeren van nieuw bloed in een kweekbestand (bij hen wordt bvb. een kruising van 2 individuen uit 2 verschillende kweekgroepen - bvb. F2 X F2 of F1 X F3 - niet opnieuw F1, maar resp. F3 of F4 (het nummer wordt gewoon doorgezet), wat in strijd is met de vermenging van bloedlijnen met als gevolg dat een F8 of F9 lijn niet meer te betrouwen is (is het nu F8 uit één zelfde kweeklijn of F8 uit verschillende kweeklijnen samen???).
michel74
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 00:01

Bericht door michel74 »

Zoals algemeen bekend leven de kevers langer als ze koeler worden gehouden. De stofwisseling staat dan op een lager pitje. Ik heb een groep Pachnoda Aemula's die inmiddels al 7 maanden zonder enige uitval rustig doorleven en inmiddels gezelschap hebben van hun eigen jongen (imago's). Deze dieren zitten overdag op zo'n 18 en 's nachts op 16 graden celcius. De larven staan iets warmer (+/- 20 graden).
Pachnoda sinuata
Crazzydog
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 jan 2012, 11:42

Bericht door Crazzydog »

Hoe bewaren jullie je substraat (zonder dat het gaat schimmelen)?
Plaats reactie