Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Bas Z
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 22:57

Bericht door Bas Z »

Mijn rozenkevers zijn zwart aan de onderkant,klopt dat?

Gr Bas
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Goedenmorgen
kan kloppen, afhankelijk van de soort.
Mvg Arne
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

In mei kocht ik 20 L1 larven Mecynorrhina torquata torquata. Wou vandaag substraat vervangen, en vond tot mijn verrassing al een cocon. Een 7tal maanden van ei tot cocon, is dat niet snel bij deze soort? Mijn M. t. ugandensis deden er zo lang over om te verpoppen, en ik kocht die als L3...
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

phasmwave schreef:In mei kocht ik 20 L1 larven Mecynorrhina torquata torquata. Wou vandaag substraat vervangen, en vond tot mijn verrassing al een cocon. Een 7tal maanden van ei tot cocon, is dat niet snel bij deze soort? Mijn M. t. ugandensis deden er zo lang over om te verpoppen, en ik kocht die als L3...
Zeker, ik heb een cyclus van 1,5 jaar (ei-kever) meegemaakt. Hoe dat komt weet ik niet.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is wel heel rap ! Ik ben 12 tot 18 maanden gewend afhankelijk van de temperatuur en de conditie van de larf.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De cyclusduur is afhankelijk van een aantal factoren waaronder vnl. de temperatuur en het individu zelf.
Het laatst genoemde heb gemerkt bij de Mecynorhina ugandensis larven van mijn vriendin (Poohke); als je ze op "normale" temperatuur (21-23°C) kweekt, ontstaan er als het ware twee verschillende populaties: ééntje dat na ongeveer 6 tot 9 maanden gaat verpoppen (vaak doen de meeste larven die in een grote bak zitten dat samen), ééntje (een minderheid) dat er nagenoeg 1,5 jaar tot zelfs 2 jaren over doet. Deze laatste larven zijn echter wel enorm (ik heb gewichten geregistreerd van 42-47 g en zelfs één man van 52 g!).

Als je ze houdt bij gemiddelde temperaturen boven de 23-24°C (tot 25°C of meer), gaan de larven in 99% van de gevallen vroeg verpoppen, maar dan heb je vnl. kleinere individuen (door de hoge temperatuur wordt het metabolisme van de larven versneld alsook hun voedingsopname, maar dat brengt met zich mee dat ze op kortere tijd minder nutriënten gaan opslaan).

Heeft iemand dit nog gemerkt?
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Ik heb even een andere korte vraag:
Ik heb een hygrometertje gekocht voor in m'n terrarium, maar nu moet ik deze blijkbaar zelf instellen, hoe moet dit? Waar in het terrarium kan ik de hygrometer het beste ophangen, dicht bij het substraat of hoger?

Alvast bedankt!
Chlorocala africana africana
simonvdr
Imago
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 18:12

Bericht door simonvdr »

aan de zijkant voorkant maakt niet uit maar wel richting midden hoogte van de bak
psg 1,Psg 5,psg 9,Psg 270,Baardagaam,Pachnoda marginata peregrina,Morio,
Eudicella euthalia bertherandi
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Anke schreef:Ik heb even een andere korte vraag:
Ik heb een hygrometertje gekocht voor in m'n terrarium, maar nu moet ik deze blijkbaar zelf instellen, hoe moet dit?
Alvast bedankt!
Hai Anke, weet niet of het een mechanische (paardenhaar) of elektronische is. Instellen betekent meestal dat je hem naast een geijkte (goed afgestelde) andere hygrometer hangt of legt en dezelfde waarde invoert/het schroefje verdraait tot het apparaat dezelfde waarde aangeeft.
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Bedankt voor jullie antwoorden! Dan ga ik op zoek naar iemand met een hygrometer ;), het is namelijk geen electronische (denk ik).
Chlorocala africana africana
Plaats reactie