Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Als je heel ver verteerd organisch materiaal hebt, is het qua structuur volgens mij inderdaad net aarde :)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Humus is geen aarde (aarde = grond). Aarde is veruit zeer voedselarm, althans voor de larven. Aarde kan minerale stoffen bevatten maar dit is slechts gunstig voor de vegetatie.
Humus is eigenlijke een fijne bodemlaag die voornamelijk bestaat uit zeer fijn plantaardig materiaal dat reeds tot op een bepaald niveau is afgebroden door micro- en macro-organismen (schimmels, miljoenpoten, pissebedden enz.). Je vindt humus voornamelijk net onder de laag afgevallen bladeren in het bos.
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Het is geen aarde zoals 'zandaarde' maar het is wel een vorm van aarde volgens mij. Het wordt ook wel teelaarde genoemd bijvoorbeeld, omdat er goed dingen op groeien.
Het is aarde ontstaan uit vergaan organisch materiaal.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Als ik mij niet vergis is aarde het laatste stadium.
Humus wordt juist bij verdere afbraak aarde (hier kan teelaarde van gemaakt worden), en dat is inderdaad goed om vegetatie op te laten groeien. ;)
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Aha, zo zit 't dus :)

Nog even een vraag;
Als het goed is krijg ik morgen kevers, larven en cocons. Annette stuurt ze vandaag naar me op :)
Kan ik nu het beste morgen eerst de kevers in het terra doen, dan de lamp aan zodat het langzaam warmer wordt, of kan ik het terra het beste 'voorverwarmen'?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Maakt niet uit hoor. Kevers zijn in die "temperatuur-range" niet zo gevoelig, dus of je de lamp reeds aanzet of niet maakt niet uit.
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Ok mooi! :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leuk ! Morgen al ? Ik zeg foto's !!!! :D
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Ga ik zeker maken! :D
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Helaas is de TNT wat langzamer dan gebruikelijk dus als het goed is komen ze morgen. Het pakketje is nu in het sorteercentrum aldus Track & Trace.
Plaats reactie