Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ik heb net de 2 cocons opengemaakt, en bij eentje kwam ik uit bij zijn rug. hij/zij lag dus op zijn buik. Ik wou hem/haar omdraaien met een bot tandenstokertje, maar hij begon te bewegen met zijn abdomen. Nu heeft hij/zij zichzelf omgedraait. De andere ligt denk ik ook goed. Alleen is er daar wel een beetje van de cocon in de cocon gevallen. Kan dat kwaad?
En hoe weet ik dat de poppen wel echt comfortabel liggen?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De larf/pop kan zichzelf prima omdraaien in zijn cocon, zou het afraden om daar zelf (met tandenstokertje) in te grijpen. De poppen zullen altijd wel comfortabel liggen omdat ze hun cocon zelf op maat maken. Het is niet handig om losse stukjes cocon of ander vuil in de cocon te hebben, kan in het schild gaan zitten of beschadiging/misvorming van de dekvleugels veroorzaken... hoeft niet altijd zo te zijn maar de kans hierop is groter !
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ok, bedankt Hansje Pansje. Het was niet zoveel vuil, maar ik hoop toch dat mijn pop gespaard blijft door dat vuil. Ik wist dat ze konden bewegen, maar niet dat ze kunnen draaien.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Indien het niet te veel vuil is, zal het wel meevallen hoor.
Dan valt het bij de uitkomst waarschijnlijk tussen de pootjes door en blijven de dekschilden gespaard.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Hansje Pansje schreef:De poppen zullen altijd wel comfortabel liggen omdat ze hun cocon zelf op maat maken.
Maar, moet je de cocon dan op een even grote helling leggen?
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Snelle vraag, ik heb net aardbeien gegeten en ik heb dus aardbeienbovenkantjes met dat groene kroontje eraan over, kan ik dit bij de kevers dumpen? ik denk ht wel maarja :P

(pachnoda)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Indien je deze goed wast (risico op pesticiden is erg groot), misschien wel, maar ik weet niet of ze dit werkelijk eten.
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Ik snap soms niet waarom ik zoveel vragen heb, is dit gezond?

Alles graag in het algemeen op elk soort kever baseren,

Het 'magnetronnen' :P

Als jullie lekker naar het bos zijn geweest met je boodschappenlijstje gaan (denk ik) de meeste van ons de hele boel magnetronnen, nu vraag ik me soms af, als ik nu een groot stuk rot 'stam' of stuk hout heb, hoe behandelen jullie dit?
En als je bosgrond/humus en evt. wat hele bladeren hebt, doen jullie dit na de verwijdering van de grote dieren zoals wormen enz, in een bakje ofzo in de magnetron?

Om een samengevatte vraag simpel te maken: Hoelang en hoeveel stop je het in de magnetron? En is dan al het levende dood incl. eitjes van wormen enz. ?

Daarbij, als er wel dieren meekomen, wat mag er apsoluut NIET inzitten voor je larven & kevers.

Mvg Mike
kistgeit
L1
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 19:23

Bericht door kistgeit »

Volgens mij zijn er hier meerdere topics over....waar ze precies staan weet ik niet
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Oei sorry, ik kon ze zosnel niet vinden.. nog even rondneuzen dus
Plaats reactie