Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Gisteren is het pakketje gelukkig goed aangekomen :%
Ik heb nu dus m'n eerste kevers (P. marginata peregrina).

Ook heb ik een aantal larven en cocons (bovenstaande soort en E. smithi bertherandi). Klopt het dat cocons heel erg in grootte verschillen?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ha dus jij bent degene die nu mijn kevers heeft. (ik ben de vriend van Annette, degene waar ik samen mee kweek).

De afwijking in cocons kan voorkomen hoor. Pachnoda cocons zijn aanzienlijk kleiner dan Eudicella cocons. Daarnaast zul je zien dat Pachnoda's vaker een aarde cocon hebben en de Eudicella's vaker stukjes hout gebruiken.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Ja klopt! Dat PM'de Annette ook :) Ze doen 't goed hier hoor! Heb een cocos achterwand en daar maken ze gretig gebruik van. Net als van het stuk hout en kleinere takjes om op te klimmen.

Wat leuk, die verschillen. Er zitten twee flink grote cocons bij en 3 best heel kleine. In 't begin twijfelde ik of die kleine nu ook cocons waren maar dat moet wel.
Ik wacht geduldig af ;)
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ik heb ook cocons liggen van maar net 2 cm ;)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

JOEPIE ik had kevers uit Niger meegenomen en 2 ervan zitten in de larvenbak tegen de rand. Inmiddels is sinds een kwartier de ene in een dusdanig ver stadium dat ik nu eindelijk kan zien om welke soort het gaat.

Ik denk dat het om Pachnoda aurantia gaat maar ik ben niet zeker! Er is namelijk een kleurafwijking. Is dit normaal of gaat het hier toch om een andere soort?
De tekening is als volgt:
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (33.05 KiB) 2821 keer bekeken
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat ontzettend leuk ! Wat een leuk aandenken aan jullie vakantie !
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Inderdaad dit zijn de betere souvenirs! :D
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

inderdaad :lol:
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

AAARGH! het lijkt erop dat het toch om een verdwaalde Pachnoda marginata peregrina van mijn vorige kweek gaat. Na inspectie vandaag (maar ik kan het niet zo goed zien) lijkt het erop dat nu ook zijn schilden bruin worden. Kortom ik moet nog langer wachten totdat er kevers uit Niger rondlopen.

Wel interessant dat kevers dus blijkbaar op kleur moeten komen.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

o dat is dan jammer.
dan moet je nog even wachten ;)
Plaats reactie