Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ok, dan zou het goed moeten zijn denk ik, maar misschien kan Pim nog iets toevoegen...
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Zat er nog over na te denken, maar je zou het ook kunnen invriezen, 2 a 3 dagen, dan zijn de bacteriën dood of inactief en zullen dan niet zo snel opnieuw gaan fermenteren denk ik. Na het ontdooien met water aanmaken en dan zou het goed moeten zijn denk ik.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Zou je een foto kunnen plaatsen? En wat was je basismateriaal? Van waaruit ben je gestart?
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Ik ben begonnen met zaagmeel/ zaagsel en suiker, meel en gist. Kan zijn dat ik iets vergeet, is een flinke tijd terug geweest. Dat is goed gaat fermenteren en nu heb ik het aan mijn larfjes gevoerd. Ze eten het opzich wel dus dat is dan weer goed nieuws.
Bijlagen
Dit is de flake-soil
Dit is de flake-soil
20210809_120104.jpg (178.29 KiB) 71 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Julia, als het gefermenteerde zaagmeel nog warm is moet je het niet aan de larven geven, juist vanwege die snelle fermentatie. Als het afgekoeld is is het goed om te geven. Zaagsel is wat grover en heeft langer nodig om te fermenteren. Wellicht zit daar iets. Ik gebruik alleen de fijnste delen voor flake soil.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Als ze het eten, dan is het goed. Ik heb zelf een test gedaan met flake soil wat nog een paar maandjes zou moeten, maar de vier larven die ik erop heb gezet eten het, zie in ieder geval flakes dus. Ga 2 MTU erop zetten als test...dit zijn grote eters :lol:
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Daar zit natuurlijk wat in. Ik dacht dat het was afgekoeld en dat het weer opnieuw begonnen was met fermenteren. maar ik zal er in het vervolg beter op letten.

Allemaal bedankt voor de hulp in elk geval!
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

En een zeef kopen ;)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

julia van de ven schreef: ma 09 aug 2021, 13:45Ik dacht dat het was afgekoeld en dat het weer opnieuw begonnen was met fermenteren.
Uiteraard blijft het altijd doorgaan met composteren (fermenteren alleen als er nog levend gist in zit), maar echt warm mag het niet meer worden. Flake soil dat een paar maanden bij m'n larven gezeten heeft is zo donker als aarde, terwijl het lichter is als het in het begin bij de larven gaat. Dat toont dat de compostering doorgaat. Flake soil droog ik pas als het niet meer warm is.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Goed om te weten, dan doe ik dat voortaan ook :lol:
Plaats reactie