Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik gebruik de goedkoopste kussenslopen die ik kan vinden en roofmijten ook, net als Julia.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Hoi hoi,
ik heb een tijdje geleden (begin maart) mijn verzameling larven uit weten te breiden met wat megasoma actaeon larven. Nu doen deze het erg goed, de dikste is inmiddels 65 g, maar ik heb twee larven die achterblijven in de groei. Terwijl de andere larven al geruime tijd L3 zijn, blijven deze L2. Vandaag heb ik ze weer eens gecheckt en ben tot de conclusie gekomen dat één van de twee opstandige L2 larven nu verdwenen is. Ik kan natuurlijk wel raden wat er met deze larf gebeurd is (dood) maar dit wil ik natuurlijk graag bij de andere opstandige L2 voorkomen. Iemand suggesties? Op het moment zitten ze met 4 L3's en 1 L2 in een 22L bak op bladhummus en daar groeien ze (bijna) allemaal erg goed op. Binnenkort wil ik wellicht flake-soil toevoegen maar eerst wil ik graag dit probleem tackelen. De L2 larf is in de afgelopen maand niet aangekomen maar lijkt verder nergens last van te hebben.

Ik vroeg me ook nog af hoe je bij deze soort het geslacht bepaald. Bij mijn MTU's ben ik er inmiddels best goed in maar ik hoor hier en daar dat het sexen van deze soort anders werkt dan bij de cetoniidae.

Dat was het voorlopig weer :lol: .

Julia.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Julia,

Morgen ga ik proberen om een foto te maken van een mannelijke larve. Als je dat ziet is het gelijk duidelijk.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Dank je, dan is er in elk geval 1 probleem opgelost :D
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Pim schreef: zo 27 jun 2021, 23:29 Hoi Julia,

Morgen ga ik proberen om een foto te maken van een mannelijke larve. Als je dat ziet is het gelijk duidelijk.
Iets later dan gedacht, maar hier is een foto van een mannetje (Dynastes hercules).
(Foto afkomstig van https://www.keverskweken.nl/informatie/dynastes)
Bijlagen
Mannelijke larve.jpg
Mannelijke larve.jpg (42.39 KiB) 80 keer bekeken
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Bedankt! Ik ga eens kijken.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Dit stipje???? Ik vind het knap dat jullie dat kunnen zien!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Adwan schreef: do 01 jul 2021, 09:29 Dit stipje???? Ik vind het knap dat jullie dat kunnen zien!
Ik gebruik er ook een loep voor hoor. :D
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik heb wel eens gezien dat kwekers cocons openmaken als ze weten dat er al imago's in zitten. Heeft dit nog effect op de kever? Ik heb net uit nieuwsgierigheid de laatste cocons open gemaakt van mijn Cyprolais hornimanni en hier kwamen zeer actieve imago's heel hard uitgerend. Ik heb ze in de keverbak gezet en ga er vanuit dat ze nog wel een tijdje in rust gaan?
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Tot nu toe heb ik daar geen nadelige gevolgen van gezien. Ze duiken daarna inderdaad even een tijdje onder. Soms een tot twee weken, soms een paar dagen...
Plaats reactie