Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Begrijp ik jullie nu wel goed. Was er geen tweede legsel na de eerste goede opbrengst of zijn de larven van de eerste check nu allemaal weg ?
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Dat eerste, amper tot geen tweede legsel na eerste goede opbrengst. Er zijn 20 larven verhuisd en ik heb er nog bijna 50 over (van 5 koppels, dus ik had alsnog net iets meer verwacht/gehoopt).
Live, Larf, Love
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Deze vraag is vast eerder voorbij gekomen, maar ik kan het zo snel niet vinden: bladhumus kan gedroogd opgeslagen worden, maar geld dit ook voor witrot hout? Verliest dit geen voedingswaarde na drogen en weer hydrateren? Er zitten levende schimmels in, dus vandaar mijn vraag

Groetjes
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik droog m'n witrothout ook, net als het blad, en zie daar geen nadelige gevolgen van.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

hoi hoi,
ik heb al een tijdje last van een soort fruitflieg-achtige vliegjes in mijn larven bakken. inmiddels zijn het er wel erg veel en hebben ze ook mijn huis overgenomen, weet iemand hoe je hier vanaf komt? omdat de larven die in de bakken zitten nog erg jong zijn vond ik het een risico om ze ander substraat te geven en dit substraat weg te gooien omdat er dan misschien larfjes verloren gaan. maar als dat de enige oplossing is zal ik natuurlijk wel moeten...

ik hoop op een alternatief!
groetjes,
Julia
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Julia,

Dat klinkt als varenrouwmuggen. Ik heb daar afgelopen jaar ook veel last van gehad. Ik heb ze bestreden met roofmijten (die ook in m'n substraat zitten) en m'n bakken in kussenslopen gedaan, zodat ze niet van de ene bak naar de andere bak konden. De roofmijten hebben zich enorm voortgeplant en ik zie bijna geen varenrouwmugjes meer.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Krijg je dan een roofmijten plaag of lost dat zichzelf op?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik heb een paar maanden geleden ook een plaag van roofmijten gehad, maar dat lost zich vanzelf op. Nu zijn ze er nog, maar niet in grote hoeveelheden. Zonder voedsel (mijten of varenrouwmuggelarven) eten ze elkaar op.

Hier zie je er veel op een kever zitten/lopen:

julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Oke, dan ga ik die aanschaffen. Bedankt voor de hulp!
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Beetje een rare vraag misschien maar weet iemand of er een keversoort gehouden wordt die kan leven op de uitwerpselen van flappentakken?
Plaats reactie