Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Rick,

Hoe groot zijn de bakjes waarin de larven nu zitten? Bij 1 liter of meer zou je ze gewoon kunnen laten zitten, zeker in het geval ze ongeveer even oud zijn.

Indien je ze toch liever in een ander bakje zou willen zetten kun je wat voer op het substraat leggen. Bijvoorbeeld een stukje komkommer of appel. Een dag later kun je dan kijken of de larve hiervan gegeten heeft. Zo ja, dan weet je dat de larve nog niet verpopt is en kun je alles veilig omzetten. Zo nee, dan kijk je een dag later nog eens. Blijft het voer een paar dagen liggen, dan kun je het beter weghalen want dan zou het kunnen zijn dat de larve begonnen is aan de verpopping.

Succes!
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Dank je, ik laat ze zitten (bakjes zijn grofweg 1,5 liter),
Maar Ik ga toch dat appel-trucje proberen.
Moet wel zeggen dat ze allemaal weinig hebben gegeten (weinig poepjes te zien),
sinds ik ze als L3 op vivarium gekocht heb.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Zijn deze kunstcocons te groot voor de xylotrupes vrouwtjes omdat ze plat op hun rug kunnen liggen? Ze verpoppen normaal verticaal, ik dacht dat ze wel groter zouden zijn.

Geen enkel van de mannetjes is verpopt of is al begonnen aan een poppenkamer. Wat is het gemiddelde tijdsverschil tussen mannetjes en vrouwtjes?
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zet de mannelijke larven warmer (in substraat), hopelijk gaan ze binnenkort alsnog verpoppen. Er kan makkelijk 3 tot 6 maanden tussen zitten. Of de verpopping zo gaat lukken dat weet ik niet. Ik zie in Japan vaker dat poppen ik een soort bekertjes staan/liggen maar dit ziet er heel anders uit. Lijkt me niet handig met papier en keukenrol te werken omdat het makkelijk kan schimmelen als het vochtig blijft. Je kunt de larven ook niet elke 2 dagen storen om het doek te verschonen. Is het geen optie om het gewoon in oase blok / steekschuim te maken ? En weet je het zeker dat de larven gaan verpoppen ? Ik zou de larven gewoon terug zetten in het substraat. Mochten ze alsnog gaan verpoppen dan kun je ze altijd nog in een kunstmatige cocon zetten.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik ga het in oasis veranderen. De mannelijke larven staan op 20-21 graden, ik heb niet meteen iets om de temperatuur te verhogen. Ik zal gewoon afwachten om te zien wat er gebeurt.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Ik vond een paar dagen geleden een bruinige larf. Van m'n moeder moest ik het even aankijken. Maar er Is nu niks veranderd. Niet te vergeten te melden hij beweegt niet. Ik Denk dat hij dood Is. En mijn moeder niet.
Dus mijn vraag Is, is een bruine nirt bewegende larf dood?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Mij klinkt het niet goed, een bruine larf. Je kan natuurlijk nog even afwachten en als je kunt een foto maken schept dat meer duidelijkheid.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Ik zal er vanmiddag een foto van maken en hier plaatsen.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Oke ik weet het nu zeker hij Is dood. Er lijkt schimmel op te zitten. Dit was gisteren nog niet zo.
Maar hoe kan dit?
Bijlagen
DSC_0268.JPG
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ja, het blijft toch de natuur hé? Ik wil niet zeggen dat het in dit geval zo is, maar in de natuur worden dieren ook ziek en gaan ze vroeg dood. Zelfs de meest ervaren kwekers hebben geen 100% overleving van al hun larven volgens mij.
Plaats reactie