Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Ewoud, kan ik mee? :D
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Haha, eerst even kijken wanneer ik ga, dan eens bekijken hoeveel hout er beschikbaar is. Ik probeer (indien 't überhaupt kan) zoveel mogelijk mee te nemen en dan schiet er allicht wel een stammetje over.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik kan morgen langskomen bij de kwekerij om hout te halen. Bij wijze van experiment ga ik stammetjes van verschillende leeftijd meenemen. Indien iemand het ervoor over heeft om ze in Weert op te komen halen wil ik er best een paar extra meenemen. Opsturen met de post vind ik wat veel van het goede :P

Omdat het de eerste keer is dat ik langs ga weet ik niet zeker wat ze me gaan kosten, maar gezien het anders opgestookt wordt verwacht ik dat het niet veel zal zijn.

Bij interesse hoor ik het wel!
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Hallo,

Mijn x.sumatrensis gaan verpoppen. Of ze bezig zijn weet ik niet, want ik wil ze niet storen. Ik weet het alleen van de koper, bij hem verpoppen ze nu dus zullen ze dat bij mij ook wel doen.

Het substraat heb ik nooit ververst omdat het ongeveer 40 liter is voor 12 larven met veel hout. Het hout is nooit volledig opgegeten dus de larven hadden voldoende, er is er nooit eentje dood gegaan.

De laatste keer dat ik keek, 1,5maanden geleden, zaten in het substraat veel uitwerpselen, kan dit kwaad voor de poppenkamers? Kunnen de uitwerpselen de poppenkamers verzwakken? Ik heb gelezen dat de poppenkamers verticaal staan en ze soms instorten. Mijn substraat is bosgrond, is dit stevig genoeg?

Groetjes
Thanh
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Mijn Xylotrupes verpopte altijd bovenop het substraat. Qua verschonen is de stelregel een beetje: Of als 80 % uit frass (poepjes) bestaat en anders na 3 maanden. Het humus verliest op een gegeven moment (een deel van) zijn voedings waarde omdat het verder verrot/vercomposteerd terwijl het in de keverbak ligt. Als je bijv elke maand een nieuwe laag eraan toevoegd dan kan het wellicht wat langer mee maar dat moet je op gevoel een beetje inschatten.
Bijlagen
08052010842.jpg
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Er plakt een cocon tegen de wand van mijn bak, 1 larf ligt bovenop het substraat zoals bij jouw maar is niet verpopt. Zal ik ze gewoon met rust laten? Of op oase plaatsen? De bak is redelijk vochtig dus de larve zal niet uitdrogen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik zou hem gewoon laten liggen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik ook, maar als de larf verpopt is na een paar dagen (uitharden) overwegen om een verticaal kunstcoconnetje te maken van oase/steekschuim. Mijn ervaring is dat op het substraat liggende poppen maar zelden een fraaie kever opleveren.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Aangezien de larve al 2dagen uitgestrekt op haar rug lag op dezelfde plek zonder te bewegen en de andere larven poppen zijn, heb ik haar maar in een kunstcocon geplaatst. Hopelijk kan het geen kwaad dat ik het te vroeg heb gedaan. Ik zou de pop liever niet op het substraat laten verpoppen omdat de vleugel en dekschilden misvormd kunnen worden.
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Ik heb enige tijd geleden 2.2 mecynorrhina polyphemus gekocht,
die heb ik in enigszins geïmproviseerde larvenboxen gedaan, ze zijn wat kleiner dan ik wilde en ik kan
bij de vrouwtjes de ontwikkeling niet volgen omdat de wanden niet doorzichtig zijn.

Nu heb ik eindelijk weer goede larvenboxen, maar eentje heeft inmiddels een cocon gevormd.
Deze laat ik natuurlijk gewoon zitten. Is het wijsheid om de overige wel over te brengen naar een betere box?
In ben bang dat als ze aan het verpoppen zijn (kan ik dus niet zien) ze te veel stres ervaren en niet verder ontwikkelen.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Plaats reactie