Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Zeer kort voor een vervelling zijn vaak de nieuwe trachee-openingen al door de oude huid heen te zien. Sommige soorten bouwen een soort "halfbakken" coconnetje waarin ze vervellen, maar bij de controle van de bak zullen deze weinig stabiele structuren altijd sneuvelen, wat verder geen problemen oplevert. Verder valt mij nooit echt iets op. Vaak blijkt bij een controle van een bak een larve te zijn verveld, zonder dat ik daar iets van merkte.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Daarnaast ligt het ook een beetje aan de soort. Bij Dynastes sp. larven ziet het er namelijk uit zoals op het plaatje. Daar zie je zelfs de nieuwe haartjes door de oude huid heen.
Bijlagen
DSC_1623.JPG
DSC_1620.JPG
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt het vaak ook al een beetje aan de kop van de larf zien. Het schildje van de kop breekt in een soort peace teken open. Als de vervelling nabij is de breeklijn bovenop de kop al wat meer zichtbaar.

En betreft het vrouwtje en eitjes. Zou het kunnen dat het vrouwtje merkt dat het substraat is aangedrukt en een andere structuur heeft ? Ze legt haar eitjes altijd in losser substraat waarna ze het pas aanstampt.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Is shiitake hout geschikt als voeding of niet?
Dan zal ik eens rondkijken bij paddestoelkwekerijen of ze iets over hebben.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Wordt in Japan veel gebruikt. Ik heb kortgeleden een kweker benaderd en mag langskomen voor een voorraad stammetjes. Nu nog de tijd vinden.......
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zou je een shii take stam ook kunnen gebruiken als vervanger voor witrot hout? Of is het enkel handig voor de ovipositie van Lucanidae? Bij de shii take kwekerij in de buurt hebben ze namelijk eiken stammen van allerlei verschillende ontbindingsstadia liggen die ik zo kan meenemen. Ik kan me voorstellen dat een stam na 5 jaar aardig 'verbruikt' zal zijn, of zijn ze dan juist geschikt voor kevers?

Mijn Dynastes hercules occidentalis larven vreten gigantische hoeveelheden hout en het zou toch ideaal zijn als ik in elke bak gewoon een paar van die stammetjes zou kunnen mikken :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij is dat prima geschikt. Zal ook weer eens kijken. Heb jaren geleden ook contact gehad met een kwekerij voor stammetjes.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Dat zou inderdaad een hele berg werk schelen, voor dynastiden maar ook voor bv de mecynorhina en soorten als het vervangbaar is voor witrot hout... 8-)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik lees echter nogal variërende berichten. Op het kaeferforum is veelal te lezen dat shii take stammen weinig voedingsstoffen bevatten voor kevers en dat ze eigenlijk niet geschikt zijn. Daniel Ambuhl daarentegen vertelde me dat shii take stammen juist ideaal waren voor de eiafzet van Lucanidae. Hoe ouder, hoe beter.

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Het zou namelijk jammer zijn om hier werk van te maken als de larven er geen baad bij hebben.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik heb geen ervaring, maar ga dit binnen niet al te lange tijd (hopelijk) veranderen. Ik heb een shiitakekweker benaderd en kan binnenkort wat stammetjes ophalen. Ik hoor veel positieve berichten over dit hout. Ik probeer het gewoon en zie het wel. Maar de resultaten van mijn kant zullen nog wel even op zich laten wachten.
Plaats reactie