Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
dirk1983
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 16:42

Bericht door dirk1983 »

Even een vraagje.. Ik heb een aantal larven besteld die volgende week binnenkomen.
Nu wil ik dus in het bos het juiste substraat gaan halen maar nu vroeg ik me af:

Hoe groot is het risico dat ik mijt of ander ongedierte mee naar huis neem?

Op het reptielenforum is iedereen al panisch over een paar takken uit het bos mee nemen..
Gezien ik mijn collectie dieren niet in gevaar wil brengen stel ik hier even de vraag...

Gezien de kevers leven van bos-substraat zullen jullie daar vast meer ervaring mee hebben.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Die kans zeeer groot. In goed humus is het biologisch systeem in balans en dat betekend ook (on)gedierte erin want die zijn onontbeerlijk voor die juiste balans. Mijten zitten vooral in het nattere gedeelte maar daar zitten ook weer (rood/bruine) roofmijten in (in balans he!) die de gewone mijten weer opeten. Als je het humus thuis eerst op de grond in de zon te drogen legt verdwijnen de meeste bezoekers vanzelf uit het humus en trekken ze naar (betere) vochtigere plaatsen in je tuin. De evt vliegen larfjes zullen verdrogen en dus niet meer uit gaan komen. De oorwormen en duizenpoten kun je er met de hand uithalen. Als het droog is versnippert het ook beter. Van de mijten ga je last hebben/krijgen als je het te nat in het terra doet en als je veel vers fruit voert wat niet binnen een dag of 2 op of weggehaalt is. Zelf ben ik altijd heel panisch van de bijvangst geweest. Niet vanwege bang of vies van zijn maar puur omdat ik het niet in mn kweek en in mn huis wil hebben. In de loop der jaren ben ik hier iets minder stellig in geworden mede omdat diverse kwekers juist op het nut van een juist biologisch evenwicht hameren en ik uiteindelijk ook heb ingezien dat het allemaal wel meevalt met de overlast van de ongenode gasten. Aldoende leert men :mrgreen:

Dus in het kort; laat het humus wat drogen in de zon, versipper het en doe het gewoon in de bak, evt kun je het weer iets vochtiger maken als het geheel is uitgedroogd.
dirk1983
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 16:42

Bericht door dirk1983 »

Hmmm, dat dacht ik al... Hier zitten varanen van 500-900 euro per stuk dus ik durf geen enkel risico te nemen dat een of andere lelijke mijt een eind maakt aan mijn dieren...

Ik zag dat je dergelijk substraat ook online kunt kopen, wat zijn de ervaringen daarmee?
Maar ja, aan de andere kant, zoals jij het net beschreef lijkt het risico nihil..

Een jaar of 2 geleden had ik bloedmijt in mijn hobbykamer waar ik drie dieren aan verloren ben, vandaar liever iets voorzichtiger.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Mike heeft onlangs het probleem ook gehad, geen idee of de besmetting via het humus kwam overigens. Je kunt altijd (preventief) Dutchy's roofmijt bij bijv Refona (http://www.refona.nl/refona/pages/nl/dutchy-s-r.php) kopen en die uitzetten. Ze bestrijden oa bloedluis.
Geen idee met online substraat, denk dat dat gewoon net als ons substraat gewoon uit een bos geplukt is en gedroogd onder dezefde omstandigheden.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Normaal gezien is hetgeen in het natuurlijk substraat leeft vrijwel onschadelijk voor jouw dieren.

Bloedmijt komt vooral voor bij pluimvee, dus de aanwezigheid van deze parasiet zal niet te wijten zijn aan de herkomst uit het bos, maar eerder uit intensieve pluimveeteelt van de landbouw (daarom raad ik ook steeds iedereen aan om substraat en hout uit een natuurlijk bos te halen en niet aan de rand van een agrarisch gebied of dergelijke).

Indien je hierbovenop ook steeds je handen wast tussen de behandelingen door (reptielen en kevers), kan je geen problemen ondervinden. Ik heb zelf naast mijn kevers nog een doornstaartagame (sinds12 jaren) en baardagame (8 jaren) zitten en die hebben nog nooit problemen gehad ivm de aanwezigheid van substraat in andere bakken.
dirk1983
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 16:42

Bericht door dirk1983 »

Bedankt voor de info! Ik ga vandaag het substraat bij elkaar zoeken, woensdag komen de larven :-)
LoneWolfke
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 28 okt 2012, 15:34

Bericht door LoneWolfke »

Een tijdje geleden wilde ik ook heel graag pissebedden kweken als voeding voor mijn egen en vanwege hun schoonhoudende eigenschappen wat humusrijke grond betreft (en daar zit mijn egel dus in).

Echter, ze stonden naast mijn meelwormen en kevers op het aanrecht, naast de waterkoker, koffie en suiker (meelwormen zijn immers niet vies).
Na een 2-tal weken kon ik alle suiker weg gooien!
Allemaal slecht geworden en ojee, wat een buikpijn hadden wij zeg.

Na zoeken op het internet kon ik niet veel vinden waar suiker slecht van kon wordenn, behalve van een gist (schimmelvorm).
Nu waren de pissebedden de enige die vochtig gehouden werden (hebben ze nodig om in te overleven) en de enige dat zulk een schimmelvormend substraat hadden om in te leven.
Ik heb ze dan maar allen bij de egel gezet, aanrecht schoon, larven, kevers en eieren naar mijn studio (ik woon op 2 tegelijk, mijn vriend woont naast me en we verdelen onze inboedel om meer kastruimte te hebben en meer leefruimte :) ) verhuisd.
Nu zitten de meelwormen (die al weken oud zijn) weer op de studio die we als dag leefruimte hebben en aldus weer naast de koffie.

De pissebedden zijn allemaal heerlijk verorbert door onze egel, geen enkel meer van terug te vinden.
Geen problemen meer gehad met vocht in huis, schimmels of gisten of wat dan ook.

Nu is mijn vraag meer specifiek of anderen ooit ook al een probleem hadden met een schimmel / gist uit het bos die voedingswaren in huis slecht maakten?
Ik kan niet terug vinden welke gist dat is en of ik dit probleem ooit nog eens kan voorkomen of niet.
Gezien het gebrek aan ruimte om de pissebedden gescheiden te houden van voedingswaren (het is neit dat ze 'op' de voedingswaren zaten, in een net bakje waarvan de inhoud niet in aanraking kwam met voeding) als ik ze niet in een aparte ruimte kan houden, wil ik dit risico niet nog es lopen. Daar zijn we iets te ziek van geweest!

Als iemand moest weten waar het over gaat, alle info is welkom.
Als iemand moest weten hoe ik pissebedden wel op een veilige manier kan houden, zonder er zelf ziek van te worden, dan is dat uiteraard ook welkom als info (al zal mss niemand op dit forum ook pissebedden hebben?)

Groetjes,

LoneWolfke
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Eerlijk gezegd heb ik hier geen ervaring mee maar zou het kunnen dat er kleine beestjes zoals een soort mijt van de pissebed bak naar de suiker is overgelopen ?
LoneWolfke
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 28 okt 2012, 15:34

Bericht door LoneWolfke »

Ik denk niet dat het om een mijt gaat, al zaten die er ook wel in hoor.
Tenzij je bedoelt dat die mijt de gist / schimmel alzo naar de suiker heeft gebracht?
Dat zou mss idd wel kunnen.
Er zaten best wat mijten in, die witte kleine (maar blijkbaar eten pissebedden die op?).
Die mochten alleszins niet in de buurt van mijn kevertjes / meelwormen komen, gezien die niet zo graag met die mijt samenleven.

Als het idd door de mijt zou komen die de gist naar de suiker bracht, dan zit het er niet in nogmaals pissebedden te proberen alleszins.
Het doosje waar ze inzaten, was afgesloten.
En die mijten hebben ze blijkbaar nodig. Tevens moeilijk om in het bos gezonde grond (humus) te vinden waar pissebedden heel graag in leven zonder deze mijten in en zonder schimmels ook uiteraard. Het boeltje moet dan ook nog es goed vochtig gehouden worden en ze verdragen zelfs een klein (millimetertje) bodempje water onder hun goed vochtige humus zodat het eigenlijk heerlijk murft. Beetje droogte en de pissebedden leggen al makkelijk het loodje.

Ik ga es googlen één dezer dagen op die mijten in combi met schimmels / gisten en zien wat daar uitkomt.


Dank je wel voor je antwoord alvast!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Schimmels/gisten gaan tijdens hun levenscyclus sporen vormen waarvan de meeste met de lucht overdraagbaar zijn.

Als je zegt dat de pissebedden in een netbakje vlak naast de voeding stonden, kan ik mij best voorstellen dat één of andere schimmel of gist overgevlogen is.
Dit gebeurt ook vaak in/op het substraat dat men gebruikt om te kweken. Indien beetle jelly of banaan niet snel genoeg wordt verorberd, komen de schimmels er zo op zitten.

Ik zou zowiezo mijn dieren in kweek algemeen apart houden van het voedsel dat ik zelf consumeer (ook de moriowormen; ik hou er zelf voor mijn baardagame en naar hygiënische standaarden zou ik ze nooit in de nabijheid van mijn eten houden...).

Mvg,
Tom
Plaats reactie