Rot materiaal bewaren? Geuroverlast?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
mn.
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 21:59

Rot materiaal bewaren? Geuroverlast?

Bericht door mn. »

Hej,

Ik zat met de vraag of dat de bakken met rot materiaal voor de larven snel gaan stinken.
Gaat bladafval sneller stinken dan rot hout? Ik bedoel dan echt de geur van rottend materiaal...
Ikzelf zit er niet mee maar men huisgenoten wel.

Iemand die me kan helpen?

Groetjes Nick.
mn.
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 21:59

Bericht door mn. »

Kunnen rotte bladeren en/of hout bewaard worden? Het is herfst en de blaadjes beginnen al van de bomen te vallen.
Ik neem aan dat het moeilijk word, omdat het snel gaat uitdrogen, tenzij in een gesloten bak, maar dat gaat erg stinken lijkt me.

Iemand ervaring?

Groetjes Nick.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hoi Nick,

Omdat alle twee je onderwerpen over het rot materiaal gaat heb ik ze even samengevoegd.

Ik heb hier bakken staan in mijn kamer en ik heb geen enkele last van geurtjes. Je moet wel opletten dat je eventueel nat hout/blad materiaal niet luchtdicht afsluit. Dat gaat wel stinken. (hoewel natuur eigenlijk niet stinkt)

Ik heb altijd twee zakken hout / humus / bladeren in de schuur staan. 's Winters zet ik ze op zolder als het gaat vriezen. (anders wordt het zo hard)

Meestal is het spul wat ik uit het bos haal zo nat dat het die drogingsperiode wel nodig heeft. Het pas afgevallen blad is nog te vers en daarom neem ik wat op de bodem ligt. Na verloop van tijd droogt het (zeker binnen) wel uit. Echter als ik het geef zorg ik dat ik niet alles vervang maar hooguit 2/3 van een bak en dat sproei ik dan flink. Het hout / humus en blad neemt dan vanzelf water op zodat je het alsnog kan gebruiken.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
mn.
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 21:59

Bericht door mn. »

Is prima, ik was zelf ook aan het twijfelen.

Dus als ik het goed begrijp laat je ze drogen, of toch het meeste, want het onderste zal steeds vochtig blijven?
Maar haal je het er enkele dagen op voorhand uit zodat je het nog wat kan bevochtigen vooraleer het de larvenbak in gaat? Of gooi je het er gewoon in en sproei je dan, of is het nog vochtig genoeg?

Ikzelf vind het ook niet stinken, het riekt goed, net een stukje natuur in huis. Maarja huisgenoten denken er anders over.

Allesinds al bedankt!
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik laat het in zijn geheel drogen. Als ik het substraat in mijn larvenbak vervang haal ik grond weg zodat er minimaal 1/3 substraat overblijft en dat vul ik aan met het droge materiaal. Vervolgens even grondig sproeien en de volgende dagen het goed vochtig houden.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
mn.
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 21:59

Bericht door mn. »

Oke, bedankt!
Plaats reactie