Curver box

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Curver box

Bericht door Sam »

Ik heb gelezen dat je een doos met voldoende ventilatie nodig hebt voor het houden van larven.
De meesten raden curver boxen aan, maar zijn er dan ook van die boxen met gaatjes in het deksel?
Of moet ik ze erin boren? Ik vraag dit omdat het best wel zonde is, als er ook boxen met gaatjes zijn.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Sam,

Volgens mij zijn er niet standaard boxen met gaatjes in het deksel. Ik boor er ook altijd gaatjes in en heb er geen problemen mee. Ik vind het niet zonde want ik gebruik ze toch alleen voor de larven.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Je hebt gelijk, ik ga ze toch alleen gebruiken voor de larven.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Bij wat zachter plastic kan boren resulteren in scheuren in het plastic. Ik zelf heb een soldeerbout waar je een verwisselbare punt in kan schroeven. Ik verwijder de punt en schroef er een spijker in. Vervolgens soldeerbout opwarmen en mooie gaatjes smelten.

Let wel op dat je goed ventileert, smeltend plastic is niet goed voor de gezondheid vermoed ik.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Misschien een handige tip omdat als je eenmaal aan kevers begint het niet bij 1 bak blijft... :mrgreen: Boor de gaatjes in de zijkant net onder het deksel, zo kun je er een volgende bak opzetten zonder dat de lucht gaatjes afgedekt worden. Mocht je een Ikea in de buurt hebben, die verkopen prima boxen uit de Samla serie voor een heel leuk prijsje ! Succes ermee !
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Bedankt voor de vele tips, weer iets bijgeleerd. :D
Ik denk niet dat mijn ouders speciaal daarvoor naar de Ikea rijden, maar ik zal het onthouden voor als we nog een keertje gaan voor stoelen ofzo.
Plaats reactie