samen plaatsen van verschillende soorten kevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Natan
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 11:26

samen plaatsen van verschillende soorten kevers

Bericht door Natan »

hey ik ben hier vrij nieuw en ik zit mij af te vragen of je verschillende soorten kevers in een dezelfde terrarrium mag steken :| . ik heb twee soorten namelijk: Pachnoda marginata peregrina en Smaragdesthes africana oertzeni.
ik heb 4 pachnoda's en 10 smaragdesthes larven. pls antwoord

merci :)
chlorocala africana africana
pachnoda marginata peregrina
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Natan schreef:hey ik ben hier vrij nieuw en ik zit mij af te vragen of je verschillende soorten kevers in een dezelfde terrarrium mag steken :| . ik heb twee soorten namelijk: Pachnoda marginata peregrina en Smaragdesthes africana oertzeni.
ik heb 4 pachnoda's en 10 smaragdesthes larven. pls antwoord

merci :)
He Natan,

Kijk, er is natuurlijk geen wet die het verbiedt om verschillende soorten kevers in een hetzelfde terrarium te houden, dus je mag het gewoon doen ;-). Echter, als stelregel kan je aanhouden dat je niet kevers van hetzelfde genus (bv Pachnoda) bij elkaar moet zetten, omdat die wel eens zouden kunnen kruisen met elkaar. Jouw Pachnoda en Chlorocala (oude naam Smaragdesthes, maar dat is een ander verhaal) zijn van verschillende genera en kunnen dus prima bij elkaar. Ik doe dat ook en kruisingen komen niet voor.

Groeten,

Pim
Natan
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 11:26

Bericht door Natan »

merci pim nu ben ik eindelijk gerust gesteld :D

natan
chlorocala africana africana
pachnoda marginata peregrina
Natan
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 11:26

Bericht door Natan »

he pim ik heb gelezen op je forum dat je in houten woont, is dat niet waar er elk jaar een beurs plaats vindt :) ??
men vriend heeft dit jaar daarvan mijn kevers gehaald :mrgreen: .
waar haal jij je kevers (kheb gelezen dat je heel wat soorten hebt :mrgreen: )

merci
natan
chlorocala africana africana
pachnoda marginata peregrina
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hoi Natan,

welkom op het forum,
fijn te lezen dat je al een antwoord gekregen hebt op je vraag :mrgreen:
Misschien zou je jezelf ook voor willen stellen aan de rest van de leden?

Veel forumplezier en plaats ook wat fotos van je kevers :mrgreen: :mrgreen:


Groetjes Petra
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Natan,

Inderdaad woon ik in Houten, waar de beurs plaatsvindt, tweemaal per jaar. Uiteraard ben ik speciaal hiervoor naar Houten verhuisd ;). In het begin haalde ik daar mijn larven, maar nu niet meer. Zoals je op mijn site kan lezen vind ik de larven daar aan de dure kant. Een soort heb ik nog van de beurs (Eudicella smithi), de rest voornamelijk via het invertebrate-focus forum (dat nu uit de lucht is) en contacten die ik daar opgedaan heb. Een soort heb ik uit Tsjechië en eentje meegenomen van vakantie (Cetonia aurata). Dit forum is dus ook een goede mogelijkheid voor ons om larven te krijgen.

De beurs bezoek ik niet meer - te weinig kevers naar mijn zin en te duur.

Groeten,

Pim
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Mooi gezegd Pim,
ik hoop ook zeker dat dit forum langzaam een mooie bron van informatie zal worden
waar mensen elkaar ontmoeten en kennis en plezier rondom deze hobby kunnen delen.
Helaas is het nog niet heel erg druk, maar de hobby is ook niet zo heel groot geloof ik.

Ik vind de bijdrages in elk geval heel erg leuk en hoop dat we langzaam een leuke groep mensen hier zullen vinden die jouw visie op de hobby delen :mrgreen:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
wera89
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:44

Bericht door wera89 »

Kijk, er is natuurlijk geen wet die het verbiedt om verschillende soorten kevers in een hetzelfde terrarium te houden, dus je mag het gewoon doen . Echter, als stelregel kan je aanhouden dat je niet kevers van hetzelfde genus (bv Pachnoda) bij elkaar moet zetten, omdat die wel eens zouden kunnen kruisen met elkaar. Jouw Pachnoda en Chlorocala (oude naam Smaragdesthes, maar dat is een ander verhaal) zijn van verschillende genera en kunnen dus prima bij elkaar. Ik doe dat ook en kruisingen komen niet voor.
Ik heb dus ook deze soorten bij elkaar. Ik heb ze sinds begin november 2008 en nog steeds geen enkele larf gevonden, ik weet niet waar het aan ligt, maar vind het wel erg vreemd!!
Smaragdesthes africana africana
PSG 18, 270
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Wera,

Is het substraat wellicht te droog? Je kan proberen om niet blad, maar voornamelijk grond (aarde) als substraat te gebruiken. Dan kan je de eitjes beter vinden en apart opkweken. Op die manier houd ik zelf beter overzicht over de hoeveelheid eitjes en larven die ik heb.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
wera89
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:44

Bericht door wera89 »

naar mijn mening is het substraat zeker niet te droog en ik heb al meer aarde dan bladeren... ik heb ook al op een ander forum een tijdje terug advies gevraagd, maar ik heb gewoon geen idee wat ik fout doe of wat er verkeerd is aan de bak.. :?
Smaragdesthes africana africana
PSG 18, 270
Plaats reactie