wanneer blijft een kever het langst leven?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

wanneer blijft een kever het langst leven?

Bericht door Koen »

wanneer blijft een kever langer leven: als die op 22 graden zit of op 27 graden?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

22 graden en genoeg eten.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

oke bedankt ja ik snap dat ze ook eten moeten hebben ;)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hang me er niet aan op maar volgens mij gaat de cyclus wel sneller bij 27 graden. De hele cyclus wel te verstaan, dus de larven worden eerder kevers maar de kevers gaan ook eerder dood.
Misschien dat je dit kan manipuleren door de larven bij 27 graden te zetten en de imago's (kevers) bij een iets lagere temperatuur.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
titanus
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 22:02

Bericht door titanus »

Een hogere temperatuur zal het allemaal vast wel iets versnellen, maar ik had mijn Dynastes hercules van ei tot kever binnen 1 jaar. En ik had alles op kamer temperatuur (23/24 graden). Het is vooral de kwaliteit van je substraat die er voor zorgt of je larven sneller verpoppen of niet. En als je je imago's op 18 graden houd blijven ze nog langer leven. Hoe meer ze bewegen paren en eten hoe sneller ze dood gaan. Vooral vliegen en paren zijn erg slopend voor een kever. En voor de vrouwtjes is het erg zwaar om eieren te produceren en leggen. Hoe minder actief ze zijn hoe langer ze mee gaan. Kan handig zijn als het andere geslacht nog niet is verpopt. Een slechte ventilatie en te hoge luchtvochtigheid zijn ook funest. Hier door zal je imago gewoon uit elkaar vallen.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

oke bedankt, altijd handig om te weten voor het geval dat, als er een keer iets niet gaat zoals gepland.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Opgepast met 27°C, dit kan al voor vele soorten te warm zijn. Optimale temperatuur is inderdaad 22-24°C.
Het is ook vaak zo dat bij hogere temperaturen kleinere kevers zullen bekomen worden, gewoon omdat de cyclus veel sneller gaat.
Plaats reactie