Mierenplaag

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Mierenplaag

Bericht door Pim »

Vorige week heb ik bladeren gehaald uit het bos en nu blijkt dat er heel veel mieren bij die bladeren zitten. Hoe kom ik hier af? Ik heb al geprobeerd om de bladeren onder te dompelen in heel veel water, zodat ze zouden verdrinken. De volgende dag weer al het water eruit gehaald en er zaten toch nog heel veel mieren in. Wat is een goede manier om van de mieren af te komen en de bladeren toch te behouden? (ik heb er aan gedacht om de bladeren te verbranden, maar dan ben ik ook mijn larvenvoer kwijt :lol: )

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hier nog zo'n stumpert ! zie van de week ineens een paar mieren in mn kamer lopen... Gelijk alles naar buiten gedaan... Heb ie het trouwens gelezen in FTLORAS dat ze daar ook aanbevelen het substraat te behandelen ?!?!
Heb nu mieren vannen in de kamer staan en ben ze volgens mij nu kwijt...
Brrr... krengen..
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hansje Pansje schreef:Hier nog zo'n stumpert ! zie van de week ineens een paar mieren in mn kamer lopen... Gelijk alles naar buiten gedaan... Heb ie het trouwens gelezen in FTLORAS dat ze daar ook aanbevelen het substraat te behandelen ?!?!
Heb nu mieren vannen in de kamer staan en ben ze volgens mij nu kwijt...
Brrr... krengen..
FTLORAS, wat is dat? En met mieren vannen bedoel je neem ik aan vallen? Van die mierenlokdoosjes? Dat gif nemen ze toch mee naar waar ze zitten (in dit geval de bladeren) en gaan de larven dan niet dood?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hansje Pansje schreef:... Heb ie het trouwens gelezen in FTLORAS dat ze daar ook aanbevelen het substraat te behandelen ?!?!...
O, je bedoelt "FTLORASB"? Vandaar dat ik je al niet begreep ;) Nee, ik heb het nog niet uit en ben het gedeelte over behandelen ook nog niet tegengekomen. Wat voor een "behandeling" wordt daar dan aangeraden?
Inmiddels heb ik de mieren naar de andere wereld geholpen met een mierenlokdoosje. Blijft het gif nu in de bladeren zitten en doodt het dan ook mijn larven? Zo ja, hoe kom ik dan weer van het gif af? Iemand een idee hierover?

Groeten,

Pim
franx
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 20:47

Bericht door franx »

Wij hebben ook onlangs wat mooie humus meegenomen uit het bos.
Deze humus gaat eerst 5 minuten de magnetron in waarna we het pas gebruiken.
Deze methode is gifvrij en doodt eventuele parasieten en andere ongewenste elementen.

Over de schadelijkheid van lokdoosjes voor de keverlarven kan ik niets melden.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

@franx: als je de humus in de magnetron doet gaan ook de goede organismen in de humus zitten dood dus ook degene die mijt bestrijden. En zo kan je weer een mijtenplaag krijgen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

De werkzame stof is imidacloprid. Iemand een idee van de giftigheid ervan voor onze larven?

Groeten,

Pim
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Is een toxisch insecticide. Iedere behandeling van het substraat is zowiezo fataal voor de larven. Ook mierenlokdoosjes; zoals Pim zegt, kunnen sommige mieren uit het doosje terug in het substraat terechtkomen en het gif meebrengen.
Het beste wat je doet is gewoon substraat vervangen of de mieren er grotendeels uit halen (indien mogelijk). Enkele mieren zijn niet gevaarlijk hoor. ;)
Poohke
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 10:12

Bericht door Poohke »

Imidacloprid (Confidor) is idd zéér toxisch voor insecten. Ikzelf heb met dit insecticide gewerkt en reeds binnen de 6u veroorzaakt het 100% mortaliteit bij hommels (Bombus terrestris) indien het toegediend wordt aan hun energiebron, in dit geval suikerwater. Oppassen dus! :!:
ronfelix
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 20:34

Bericht door ronfelix »

Ik heb het probleem nog niet bij de hand gehad, maar mij lijkt dat magnetron of diepvries de mieren wel zal doden. Het feit dat ook goede organismen gedood worden lijkt me geen probleem als je het substraat mengt met een deel van het oude substraat. Die vinden in het kiemvrije nieuwe substraat dan een gedekte tafel.
Plaats reactie