enkele beginnersvragen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
animaniac
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 19:45

enkele beginnersvragen

Bericht door animaniac »

hey

nu ik heb het forum eens goed doorgenomen ,
en zou me dus binnenkort wel eens willen wagen aan de keverhobby :)
rozenkevers lijken me dus ideale beginnersoorten als ik het zo lees.
ik heb een terra van 80x50x50. nu welk aantal zou hier het best in passen (enkel rozenkevers dus, welke soort tja de makkelijkst meest voorkomende)?
een bodem van 10tot 15cm is dus ideaal als ik het zo allemaal doorlees.
als bodembedekking zal ik hier in het bos humus halen (zijn beukenbossen voornamelijk)
voeding banaan en appel dacht ik ook al goed mee te zitten?
nu temperatuur ik zie overal dat dit tussen de 20 en 27 graden moet zijn , is dit dan jaar in jaar uit?
dus ook tijdens de wintermaanden?
verlichting zie ik ook veel staan.
is dit dan bedoeld voor terra's waar geen gewoon zonlicht aankan.
of moet er gewoon een lamp in de terra hangen?
is het bij rozenkevers noodzakelijk om eitjes-larven-cocons uit de terra te halen, of zou er teveel uitval zijn moest alles samen blijven zitten?

alvast bedankt en sorry voor de vele beginnersvragen nog :roll:
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ik heb een terra van 80x50x50. nu welk aantal zou hier het best in passen (enkel rozenkevers dus, welke soort tja de makkelijkst meest voorkomende)?
Hier kan je volgens mij makkelijk 30 rozenkevers in houden van de soort Pachoda marginata peregrina.
verlichting zie ik ook veel staan.
is dit dan bedoeld voor terra's waar geen gewoon zonlicht aankan.
Nooit je terra in de zon zetten want dan wordt het super warm in je terra waar ze ook niet tegen kunnen. dus niet in de zon maar gewoon met een lamp de bak op de goede temperatuur brengen.
en als voeding banaan en appel goed.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Boffen jouw kevers daarlijk met zo'n grote bak ! In een bak van die afmeting kun je er makkelijk een kleine 30 kwijt ja. Wat betreft de verlichting is het jaar in jaar uit ook in de winters. De lamp hoeft niet perse een uv lamp te zijn, gewoon een gloeilampje of spotje volstaat. In een 80x50x50 bak zou ik 2 lichtaansluitingen doen. Staat de terra altijd op kamertemperatuur dan volstaat 15 watt en staat de terra in de winter op een kamer die iets kouder is kamertemperatuur zou ik voor 25 watt gaan. Het blijft altijd even uit proberen. Zelf heb ik in de bakken een termometer staan zodat ik het elke dag even kan checken. Nu het zomer is en de kamer waar je het terra neerzet al erg warm van zichzelf is zou ik de verlichting nog even afraden< het word al snel te warm dan. Zoals Koener zei, geen direct zonlicht in/op je terra maar als je een zorg dat er wel genoeg daglicht de kamer binnenkomt volstaat dat nu ook wel. Mocht je er echt in de zomer verlichting bij willen kun je altijd een bak met tl verlichting boven op je terra maken. Geeft minder warmte af aan/in je terra...
Banaan en appel als eten is goed voor die kleinen rakkers maar ververs het in de zomer gerust dagelijks ivm de fruitvliegen en het gevaar voor mijten... Je kunt ze ook jellys geven, is minder aantrekkelijk voor mijten, kweekt geen fruitvliegen, makkelijk te doseren en zo hou je je bak ook makkelijker schoon... Jellys zijn oa hier te bestellen bij Pim.
Je hoeft niet perse je eitjes/larven/coconnen uit je bak te halen... Het heeft voor de beestjes erin geen grote voor of nadelen maar is voor iedereen een persoonlijke keuze. Je kunt ze er prima in laten zitten zeker rozenkevers. Zelf haal ik mn rozenkever larven er alleen tijdens het verversen van het substraat eruit. Bij de wat grotere, duurdere, ageressievere of moeilijkere soorten haal de larven er wat vaker uit om div redenen. Sommige kunnen heel heel soms elkaar verwonden, ik kweek ze graag per stuk in een bak op en mocht er ooit iets mis gaan in de bak (oververhitting, onderkoelling, ziekte) dan ben ik niet alles in 1 keer kwijt !
De voedingsbodem klinkt goed ! Lekker dik zodat het goed zn vochtigheid kan vasthouden ! Ik vind dat je er goed overna gedacht hebt en je goed voorbereid ! Geen sorry om vragen stellen, beter 10x te veel vragen dan 1x te weinig ! ;)
animaniac
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 19:45

Bericht door animaniac »

bedankt voor de antwoorden.
met zonlicht bedoel ik idd. voornamelijk gewoon dat er licht genoeg is in de kamer .
om maar iets te zeggen onze kamer waar de dieren zitten heeft zowiezo altijd natuurlijk licht,
door de vensters die er in zitten.
dus zowiezo hebben ze in princippe altijd daglicht(uiteraard zet ik ze niet vlak aan het licht ;) )
het enige wat me momenteel idd. nog een klein beetje afschrikt om ze in diezelfde kamer te zetten is de schijnbaar veel voorkomende mijtenplaag in verband met mijn andere dieren dan.
dat moet ik nog eens bekijken hoe en wat juist of ik ze daar dan wel zal plaatsen of een ander plaatsje opzoeken ervoor.
wat ik wel jammer zou vinden aangezien nu alle dieren zowat samen zitten en dat (voor mij persoonlijk wel mooi is alles samen te zien) best handig is.
dan kan ik straks eens beginnen kijken voor enkele kevers :)
ik weet iedereen raad aan te beginnen met larven L3.
maar jullie zullen zeker en vast ook begrijpen dat iemand als ik (zonder enige ervaring)
toch graag iets ziet in zijn terra ook :mrgreen:
geduld is overal een schone deugd idd. , maar als er toch iets van leven in zit dat zictbaar is is altijd eens zo leuk zeker als je zoals in mijn geval absoluut geen ervaring hebt.
ik heb nog een terra van 40x40x40 maar ik zal wel beginnen met 1 soort in het grotere terra .
zowiezo zal het een "makkelijker" te houden soort zijn en wat kleurrijk.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat voor dieren heb je nog meer dan ???? Nu word ik toch wel erug nieuwsgierig hoor !!! Zelf heb ik de ervaring dat als er in 1 bak mijt zit, het niet in een bak ernaast hoeft te zitten of dat ze elkaar besmetten... Goed je handen wassen zodra je aan een andere bak begint te werken is wel raadzaam... Misschien hebben de ouwe rotten in het vak hier meer ervaring mee, het besmetten van de andere terra's doordat ze in een ruimte staan... Als je met imago's wilt beginnen moet je dat gewoon doen... de larven komen vanzelf wel ;) je kunt ook larven en imago's kopen = dubbel fun ! :D
animaniac
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 19:45

Bericht door animaniac »

dat is zeker een gedacht zowel larven al kever te verkrijgen (kan ik direct verdere ontwikkeling volgen)
enkel het vinden zal misschien wel wat problemen geven , maar dat lukt wel vroeg of laat.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

mijn bak is maar 50x30x30 hoor en daar zitten er NOG maar 8 in maar ik heb nog een aantal poppen en L3 larven die er nog makkelijk bij kunnen. 8-)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat voor rozenkever had je dan in gedachte ??? De meeste zijn makkelijk te verkrijgen !
animaniac
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 19:45

Bericht door animaniac »

om eerlijk te zijn welke maakt me niet zo uit.
als er maar kleur in zit :lol:
wat de meeste volgens ik zo zie ook wel hebben.
dit is volledig nieuw voor me dus moeilijk om te zeggen die of die wil ik wel.
ik heb eigenlijk nooit gezocht wat voorhanden is enzo.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Pachnoda's en Eudicella's zijn erg gemakkelijke soorten...
Plaats reactie