prepareren van kevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
stefke2
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:51

prepareren van kevers

Bericht door stefke2 »

Beste.

Ik ben van plan om te starten met het prepareren van kevers.
Ik zou namelijk een collectie van de Belgische kevers willen samenstellen.
Ik had vanmiddag niets te doen en dan ben ik de tuin maar ingetrokken, na een uurtje zoeken heb ik 6 verschillende kevers gevonden.
maar wat moet je nu doen om ze mooi te kunnen prepareren, het gaat om kleine kevers, van een 0.5 cm tot 1cm.
En hoe moet ik ze proper opbergen.

mvg stef
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Regel 1

Nooit een dier doodmaken om deze te kunnen preparen.
Enkel exemplaren gebruiken die dood gevonden zijn en aan een natuurlijke dood gestorven zijn.

Mensen die moedwillig een kever dood maken om deze op te kunnen zetten verafschuw ik.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
titanus
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 22:02

Bericht door titanus »

Nou das echt een lekkere binnenkomer, daar zal hij veel van leren.
Als je echt een collectie op wil zetten zul je vallen e.d. moeten zetten en weten welke soorten je met bepaalde vallen kunt vezamelen. Je zult dus ook levende kevers moeten dood maken. Zeker omdat je bijna nooit dode exemplaren vind en zeker geen 100% onbeschadigde.

Het makkelijkste kun je ze doden door ze in te vriezen. Dan laten ontdooien en een prepareernaald van passende grote door het bovenstedeel van het rechter dekschikd prikken. En vervolgens de poten in de juiste positie plaatsen.
Alles wat je nodig hebt is te verkrijgen bij: www.vermandel.nl
En ik heb waarschijnlijk binnenkort nog wel 2de hands kisten over van 50x60x6.

succes!
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Oke ik begrijp de reactie van Saerchy en deel zijn mening wel dat je niet zomaar alles uit je tuin moet gaan vissen. Als je het dan doet zou ik persoonlijk toch wat meer voorbereiding treffen zodat je weet waar je mee bezig bent.

Echter kan ik me goed voorstellen dat mensen hun (dode) kevers willen prepareren. Of het ethisch verantwoord is om kevers uit de natuur te vangen (met als enige doel een collectie op te zetten) wil ik hier niet behandelen.

Verder hier even een how-to voor kevers prepareren:

Het probleem bij dusdanig kleine kevers is dat je ze niet netjes uit kunt zetten met de pootjes. Bij kevertjes van 0,5 centimeter zou ik haast gaan denken aan plakken (met lijm op papiertje).

Verder kun ether/naftaline/alcohol gebruiken om de dieren een prettige reis naar het hiernamaals te geven. Ik geef de voorkeur aan een chineesbak met 2 vakjes waar je aan de ene kant een prop wc-papier doet met de vloeistof en aan de andere kant een prop wc-papier met de kever.
Let ook op dat wanneer kevers het loodje leggen ze zich nog even flink ontdoen van hun darminhoud. Dit goedje kan echter de kleur van de kever aantasten.

Na het in laten slapen (en wees er zeker van dat ze ook echt 100% om zeep zijn, dus laat het gewoon een goede tijd staan) prik je eerst een speld door hun rug door het 3 hoekje (Scutellum). Dit is een speld die je laat zitten ook na het prepareren. Zorg dus dat je een mooie stevige speld hebt. Bij Vermandel verkopen ze deze, al weet ik er de naam zo snel niet voor. Vervolgens druk je de kever + speld recht in een stuk piepschuim.

Vervolgens ga je de poten / vleugels / antennes uitzetten. Hoe ver je hier in wilt gaan is je eigen keuze, met name vleugels zou ik direct de eerste keer niet doen omdat dit een lastig karweitje is wat enige ervaring nodig heeft. Het uitzetten doe je weer met spelden, ook hiervoor zijn speciale verkrijgbaar.

Na het uitzetten (de uiteindelijke positie van de kever) laat je het een tijd drogen. Ikzelf doe dit meestal in een afgesloten box met mottenballen erin (om ander klein gefriemel erbij vandaan te houden). Na het drogen (zeg enkele weken) kun je ze in je collectiekast prikken. Ook deze dient vrij gehouden te worden van het klein kruipend gedierte dus leg in je collectiekast ook iets van mottenballen of een cup met speciaal spul. (ook verkrijgbaar bij Vermandel)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
titanus
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 22:02

Bericht door titanus »

Kevers die donker zijn geworden door vocht viezigheid of vet, kun je heel goed weer licht krijgen door ze in alcohol of aceton te laten weken. Dit kan wel lang, duren zeker bij grote kevers. Een goliath heeft ongeveer 4 weken nodig om te ontvetten in de aceton.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Vraag bij de aceton: moet deze dan om de zoveel tijd ververst worden?
titanus
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 22:02

Bericht door titanus »

Als de aceton heel erg vies word wel.
Maar dat zou ik dan voor de laatste week doen of zo.
En als je de kever vervolgens laat drogen kun je het beste plastic folie o.i.d. tussen het lijf en de dekschilden steken. Anders heb je kans dat hij weer donker opdroogt. Bij verse kevers zie ook vaak dat de plek rond de naald donker opkleurt. Dit komt doordat je hem dan lek prikt en alles vrij rond kan stromen. Maar dat kun je met aceton ook verhelpen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dat is exact hetgeen ik een aantal keren heb voorgehad. Bedankt voor de info ;) Hier kan ik veel waardevolle kevers mee in orde brengen :D
titanus
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 22:02

Bericht door titanus »

ja, ik heb zo ook al heel wat kostbare kevertjes van de vuilnisbak kunnen redden.

Misschien kun je de aceton trouwens reinigen met een koolstof filter?
leovb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 09:01

Bericht door leovb »

Ik vraag mij af of, zeker bij grotere kevers, er niet een methode is de ingewanden te verwijderen via de buikzijde?
Dat zou het verkleuren ook (deels?) voorkomen en de toekomstig kans op "ongedierte" verminderen.
Plaats reactie