Vreemd gedrag

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Vreemd gedrag

Bericht door C.C. »

Gisteravond begon een van mijn kevertjes ineens vreemd te doen. Hij zat op een stokje constant om z'n eigen as te draaien en leek last te hebben van z'n achterwerk (wat er ook vreemd uitzag, was een beetje open). Op een gegeven moment valt die en keert zichzelf steeds op z'n rug, ondanks vele duwtjes om hem op z'n pootjes te zetten. Hij is ondertussen bijna 5 maanden oud dus ik dacht dat hij aan het sterven was. Hij heeft minstens twee uur op z'n rug gelegen voordat ik ging slapen, maar bleef bewegen. Nu kijk ik net en staat hij ineens 30 cm verder, gewoon op z'n pootjes :S wel een beetje wankel en nu heeft hij zich ingegraven. Is dit een uitgebreid sterfproces of wat anders?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Welke soort is het?

Het zou wel eens een sterfproces kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik denk dat Bahamut gelijk heeft. Als ze niet meer goed op hun poten kunnen staan is het einde nabij (van de kever dan) ;)
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Bericht door C.C. »

Heeft die zich met z'n lamme achterpootjes toch nog op een takje weten te hijsen :| Had liever dat hij gewoon *plok* dood gaat, ik vind dit een beetje pijnlijk om te zien. Zou zo'n beestje nou lijden of heeft die niet zoveel door? 't is pachnoda marginata peregrina trouwens.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Insecten kunnen geen pijn voelen dacht ik, maar ik heb als troost nog wel een dosis gratis Pachnoda mannentjes en vrouwtjes voor je hoor. Stuur maar een pb-tje als je interesse hebt.

Hier meer info: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/978
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Bericht door C.C. »

Nou dan ga ik voor m'n gemoedsrust er maar even vanuit dat hij niet aan het creperen is :(
Pb komt eraan :)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Er is geen sprake van creperen. Kevers verbruiken tijdens hun volwassen leven de reserves die ze opgebouwd hebben als larf. Naarmate de kever ouder wordt, valt ie geleidelijk aan stil.
Het is een beetje zoals een batterij. ;)
Plaats reactie