Mecynorrhina oberthuri

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Mecynorrhina oberthuri

Bericht door Capsicum »

Ik ben op zoek naar een caresheet voor Mecynorrhina oberthuri, maar ik kan weinig over deze soort vinden. Kan iemand me iets vertellen over het houden er van?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Caresheets zijn vaak ook niet echt soort specifiek. Je kunt de caresheet van Mecynorhina gebruiken.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Het is dus wel vergelijkbaar qua kweken? Ik verbaas me er dan over dat ze zo slecht te vinden zijn, het zijn ontzettend gave kevers.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Nee, ze zijn absoluut niet vergelijkbaar met andere Mecynorhina sp. qua opkweek! Het is een soort uit de tropische hooggebergten van Centraal Afrika, wat betekend dat ze gehouden moeten worden bij relatief lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid. Zelfs de meest ervaren kwekers met 20+ jaar ervaring hebben slechts minimale resultaten. De crux zit hem in de omstandigheden tijdens de verpopping. Het opkweken van de larven is redelijk eenvoudig en veelal verkrijg je mooie, grote larven en heb je weinig uitval. Dat stemt optimistisch en dan denkt menig kweker de uitzondering op de regel te zijn. Maar tijdens de verpopping sneuvelt vaak 80-100%, waardoor er slechts weinig vitale imago's in omloop zijn en de hoeveelheid nakweek minimaal.

Ik heb zelf een keer een bevrucht vrouwtje uit Tsjechië over laten komen, dat achter helemaal niet bevrucht bleek te zijn. In de daaropvolgende maanden heb ik veel gezocht, maar geen enkel mannetje kunnen krijgen en daarmee hield het dan ook meteen weer op. Als de soort inderdaad net zo gemakkelijk zou kweken als andere Mecynorhina dan was het een veelvoorkomende soort geweest, want ze zijn inderdaad prachtig!
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ah kijk, ik vermoedde al dat er een flinke adder onder het gras zat. Ik zet deze soort voorlopig uit m'n hoofd.
Het is wel interessant dat de omstandigheden tijdens de verpopping zo lastig na te bootsen zijn. Hopelijk komt er een keer een doorbraak in de methodiek.
Plaats reactie