Wat te doen met afval uit de bakken...

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Wat te doen met afval uit de bakken...

Bericht door Helico »

Als de larven nu alles hebben opgegeten in een bak, blijft er dan geen goede potgrond over?
Of wordt dit weggegooid? Lijkt mij prima spul om planten op te laten groeien, denk ik.

Helico.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Hoi Helico,

Ik zeef al het substraat per soort, en hergebruik ik alles behalve de poepies.
Dit doe ik doormiddel van een vergiet waar bij de gleufjes net te klein zijn voor de poepies, en groot genoeg voor het product dat ik wil hergebruiken.

De poepies en alles dat niet door de zeef gaat, gooi ik bij de kamerplanten en buiten in de tuin.
Dat wordt gebruikt als compost voor de planten!
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dus toch geen gekke gedachte van me. Alleen had ik nog niet gedacht aan het zeven.
Maar breng je dan geen ziektes (eventueel) over als je dit doet...

Ik heb bakjes van anderhalf liter met 5 larven Pachnoda's L3 per bakje, dus die hoeven niet zo lang meer.
Deze bakjes zijn nieuw (zijn ook niet zo duur, iets van €60,- per 300 stuks).
Dus zoveel aarde etc. zit hier niet in. Gaat zo naar mijn planten toe...

Helico.
Laatst gewijzigd door Helico op zo 07 feb 2021, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Ik heb verder niet nagedacht over ziektes.
Lijkt mij niet, zou wel kunnen.
Ik ben pas een 4maanden bezig, dus zieken heb ik nog niet gevonden;)
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Wij gebruiken het oude substraat als potgrond. De planten in de tuin doen het er uitstekend op.
Wel even goed controleren of er geen larven in achterblijven. Anders lopen er straks vreemde kevers door de buurt
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Op een website...
Een kever ontdekt/gezien aldaar...

Zoiets zag ik ergens op een website, dat er een Pachnoda soort was gezien in Nederland...
Maar volgens mij zijn er toch geen Pachnoda's soorten die in Nederland in het wild leven?
Dus dan moet het een kever zijn die ontsnapt is..

Helico
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helico,

Het zou mooi zijn als je die website kan achterhalen. Ik ben benieuwd.
Pachnoda soorten komen niet voor in Nederland en kunnen zich hier niet voortplanten, vanwege de lage temperaturen 's winters dus zullen het hooguit ontsnapte exemplaren geweest kunnen zijn.
Het overdragen van ziekten tussen de verschillende soorten is mogelijk uiteraard als je substraat uitwisselt tussen de verschillende bakken. Sommigen gebruiken zelfs handschoenen als ze larven verschonen. Ik gebruik geen handschoenen en meng substraat uit verschillende bakken voor nieuw substraat. Ik heb al die jaren nog niet gezien dat er ziektes zich verspreidden door alle bakken heen. Het enige dat in alle bakken gezeten heeft zijn varenrouwmuggenlarven.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Pim, heb de website voor je gevonden: https://waarneming.nl/species/191767/photos/?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Varenrouwmuggen zijn inderdaad een pest, nu heb ik ze nog niet, maar het zijn geen leuke beestjes.
Ik kweek ook nogal wat planten en daar heb ik ze ook altijd in de aarde. Ik koop dan altijd bij www.entocare.nl
vijanden van de varenrouwmuggen. Ze hebben van alles, dus voor elke dierlijke lastpak, hebben ze wel wat.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik gooi als ik een grote 'schoonmaakbeurt' gehouden heb (substraat ververst heb) het oude substraat ook in de voor- of achtertuin. Zo 'recycle' ik ook de bosgrond. Doe het nog het meest voor m'n eigen gevoel: het lijkt me wel goed voor de plantjes maar dat kan ik nou niet direct zien;)
Live, Larf, Love
Plaats reactie