Kevers in België

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Bericht door Tomme »

Als er zo weining zijn zouden ze ze moeten laten kweken door mensen met ervaring vind ik persooonlijk ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

True true, maar het kweken zou niets helpen, daar indien men deze kevers in het wild zou loslaten, ze gewoonweg niet zouden kunnen gedijen. Hun habitat is zeer sterk (al dan niet volledig!) gereduceerd door de verstedelijking, industrie, ruimtelijke "ordening" (aanleg van parken, groene woestijnen, reinigingszucht van de mens), vervuiling enz..
De populatie die ik bezocht had leefde trouwens midden in een verstedelijkt gebied en voedde zich zelfs met behandeld (geïmpregneerd) hout!
Toen ik de vraag stelde waarom niemand het gebied volledig vrijwaarde van menselijke invloeden en/of misschien ietwat uit te breiden, haalde men botweg de schouders op en repliceerde men mij dat dit niet paste binnen de gemeentelijke organisatie, m.a.w. het is gemakkelijker (er hoeft niets aan gedaan te worden) en financieel voordeliger (ze kunnen jou boetes aansmeren) om het etiket "beschermd" te plakken op de kever, zelfs al is het toekomstig uitsterven van het dier te wijten aan dezelfde instanties die deze wet uitgeschreven hebben!
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Bericht door Tomme »

Ze willen ze gewoon weg ze doen niets!
Is wel een erg mooi soort ;)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Het is een hele mooie soort! Met name als de mannetjes elkaar oppakken met hun kaken. Geweldig!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Bericht door Tomme »

Dit heb ik nog niet gezien maar mooi zijn ze wel. Misschien dat ik wel eens begin met de Pachnoda marginata peregrina & O. nasicornis ook al zul je deze niet vaak zien :)
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Bericht door Tomme »

is het klein vliegend hert beschermd?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik denk het wel, misschien kan je in deze pdf nog wat informatie vinden: http://www.ongewervelden.be/_pdf/oproep ... d-hert.pdf
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Bericht door Tomme »

Ik vroeg dit omdat ik las dat iemand op een ander forum deze soort met een miljoenpoot ofziets samenhield ;)
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Ik denk dat sommigen van jullie wel op mijn reactie hierop zitten te wachten, het is een lange lijst geworden. De reacties gelden soms ook op berichten op andere topics van dit forum. Zelf ben ik werkzaam als wetenschapper bij de Vlaamse overheid en bestudeer o.a. de problematiek van Vliegend hert in Vlaanderen. Ik wil daarom toch even op enkele zaken rechtzetten:

“omdat Staatsbosbeheer per ongeluk een boom kapte met vaste populatie”: Gezien de larven van Vliegend hert van ondergronds dood hout leven, lijkt het me vreemd dat het kappen van een boom schade doet aan een populatie?

Vliegend hert is inderdaad beschermd, niet alleen in Vlaanderen en Nederland, maar ook in bijna heel Europa en in vele landen daarbuiten (Rusland, Turkije, ...). Een van de uitzonderingen is Frankrijk, lees verder.

In Vlaanderen is het aantal resterende populaties inderdaad bedroevend, vooral in de regio Halle-Leuven zijn het vaak kleine geïsoleerde populaties in woonwijken, waar de beesten weten te overleven dankzij geïmpregneerd hout in tuinen. Omdat het Vliegend hert zeer weinig mobiel is (de vrouwtjes leggen maximaal 700m af, vaak slechts 100m), kan de populatie zich maar moeilijk herstellen. Verder vinden we de soort in (Vlaams) Limburg op verschillende plaatsen.

Dat er niets gebeurt is zeker onwaar. Ikzelf doe al enkele jaren onderzoek naar de verspreiding, de problematiek en de mogelijke bescherming. De resultaten daarvan zijn terug te vinden op www.INBO.be, zoeken op Vliegend hert. De meeste van mijn rapporten en artikels zijn ook digitaal te downloaden bij de bib op diezelfde site. Sinds de laatste twee jaar wordt de bescherming ook in de praktijk omgezet en werden er al vele tientallen broedhopen gebouwd. Uiteraard is het in vele woonwijken niet altijd even evident om mogelijkheden te vinden en de juiste ingreep op de juiste plaats te kunnen uitvoeren. De eigenars van de tuinen staan niet allemaal te springen om mee te werken. Ik ben dan ook de eerste om toe te geven dat er nog zeer veel inspanningen zullen moeten gebeuren om de soort een gunstige toekomst te garanderen.

Bij de bescherming kan je ook kunstmatige kweek overwegen. Maar als je weet dat zelfs zo’n kleine populatie in één tuin al snel bestaat uit enkele honderden dieren per jaar, dan zal je begrijpen dat het kweken van enkele tientallen kevers niets uithaalt. Je gekweekte populatie zou al snel aan sterke genetische verarming leiden. Voor de kweek zelf is dit misschien geen probleem maar voor eventuele herintroducties, zeker wel. Dus als iemand wil beweren dat een een kweekprogramma kan helpen, zal hij me toch eerst moeten overtuigen dat hij 400 kevers per jaar aankan (en de nodige vergunningen heeft). Zo één broedhoop (stukken hout in de grond ingegraven) kost veel minder dan een kweekprogramma en kan daarentegen wel een populatie van enkele 100en kevers huisvesten. Door een neterk van broedhopen te bouwen willen we nu de resterende populaties terug laten uitbreiden en waardevolle gebieden in de buurt laten koloniseren.

Kevers uit het buitenland introduceren is nog problematischer gezien je een vreemde genetische origine invoert. Ten eerste maak je weinig kans op slagen als je 20 of 30 kevers in je tuin of in een park dumpt. Als het dan toch lukt zit je met een genetisch verkeerde oorsprong, weet ook dat er in Zuid-Frankrijk naast Lucanus cervus cervus ook L c fabiani en L tetraodon voorkomt.

Als je mijn artikels leest, zal je ook zien dat Vliegend hert in Vlaanderen steeds een beperkt verspreidingsgebied heeft gehad. In vele delen van Vlaanderen (maar ook in Nederland) heb je niet de geschikte geologie en klimaat voor die soort. Je kan ze daar misschien wel in je tuin gaan beginnen kweken maar eigenlijk ben je dan met een lokaal uitheemse soort bezig en dat willen we in de vrije natuur al helemaal niet.

Als julle de kever ooit in België zagen/zien, mogen jullie dat uiteraard steeds aan mij melden.

Sinds half vorig jaar hebben we in Vlaanderen trouwens een nieuw soortenbeschermingsbesluit dat het vroegere vervangt (http://www.natuurenbos.be/nl-BE/Thema/W ... itief.ashx ). Hierin worden de beschermde diersoorten voor België vermeld.
Deze wet zegt over het kweken van Vliegend hert (en andere beschermde dieren) het volgende:

"Afdeling 2. Het houden van andere beschermde soorten dan vogels in gevangenschap
Art. 49. Houders van specimens van andere beschermde diersoorten dan vogels kunnen de verboden handelingen, vermeld in artikel 10 en 12, stellen, op voorwaarde dat ontegensprekelijk kan worden aangetoond dat is voldaan aan één van de volgende voorwaarden:
.
1° de specimens zijn in gevangenschap geboren of gekweekt;
2° de specimens waren al legaal uit het wild onttrokken voor de inwerkingtreding van de
Habitatrichtlijn, namelijk op 10 juni 1994;
3° de specimens zijn afkomstig uit een ander Belgisch Gewest of uit een andere lidstaat van
de Europese Unie, waar zij op een legale wijze onder zich werden gehouden.
"
Gezien Vliegend hert in Frankrijk niet beschermd is, denk ik (maar ben niet zeker) dat je ze wel kan kweken als je een certificaat van de Franse oorsprong hebt. Hoe je dat moet bekomen, weet ik niet maar kan je navragen bij: http://www.natuurenbos.be/nl-BE/Thema/S ... sluit.aspx
Maar laat ze aub niet vrij want daarmee doe je meer schade dan goeds aan de inheemse fauna.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Kan niet anders dan zeggen dat heel veel vragen wegneemt en duidelijkheid schept ! Top !
Plaats reactie