Kevers in België

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Kevers in België

Bericht door Tomme »

Hallo,

Graag zou ik weten welke kevers er leven in België.
En kan je deze ook houden en zelf kweken?
en hoe zie je het verschil tussen een man & een vrouw?

Alvast bedankt!
Tom
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo naamgenoot ;)

De kevers waarvan ik zeker ben dat ze in België voorkomen:

Melolontha melolontha (Meikever): niet te kweken, zeer gevoelig, voedt zich met levende wortels, man heeft sterk waaiervormige antennes, vrouw niet.

Polyphylla fullo (Junikever): zelfde als Meikever, maar deze komt voor aan de kustgebieden.

Lucanus cervus (Vliegend hert): grootste kever levend in België (tot 8,5 cm), zogezegd "beschermd", wel te kweken, cyclus wel zeer lang (ik dacht tot 5 jaar?), man heeft geweivormige kaken, vrouw niet.

Oryctes nasicornis (Neushoornkever): 2de grootste keversoort in België (tot 4,5 cm), wel gemakkelijk te kweken, is ingeweken vanuit het Zuiden van Europa, man voorzien van een kromvormige hoorn op de kop, vrouw heeft slechts een stompje. ;) Deze soort heb ik zelf in kweek en gaat zeer goed (ongeveer 10 tot 12 maanden cyclus).

Verscheidene Carabus sp., 3 tot 3,5 cm, is normaal gezien te kweken...

Er zullen verder in België nog wel een vrij groot aantal keversoorten zijn, maar die springen qua grootte meestal niet zo zeer in het oog, buiten bij sommige de kleuren (kijk maar naar de Lievenheersbeestjes), maar dan nog is de kweek hiervan geen lachertje (de nood aan levend plantaardig en insectenmateriaal).
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Bericht door Tomme »

@ Bahamut

Bedankt voor de info naamgenoot! ;)
De Oryctes nasicornis & Lucanus cervus lijken me wel wat waar kun je deze het meest vinden?
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

let op... Lucanus cervus is beschermd en mag je dus niet houden of zelfs maar verstoren.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Bericht door Tomme »

@ Harald

Ahzo, ik dacht omdat bahamut zei:'' zogezegd "Beschermd" :)
Maar weet je hun leefomgeving?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Lucanus cervus zal je niet snel vinden. Ikzelf ben ook al meerdere jaren opzoek (omdat Staatsbosbeheer per ongeluk een boom kapte met vaste populatie). Daarnaast heb je een fors probleem als je ermee wordt gepakt. (afgezien of het ethisch verantwoord is)
Een kenner zal je dan ook niet snel vindplaatsen geven.

Daarnaast zijn meeste inlandse kevers niet echte beginners ook niet zo spectaculair. (zitten veel onder de grond en hebben een relatief lange cyclus)
Zeker als beginner zou ik je aanraden om iets als Pachnoda marginata peregrina of een andere rozenkever te nemen. Ze zijn gemakkelijker, gekleurder en actiever overdag.

Maare bahamut je bent er volgens mij wel wat vergeten op je lijstje:
- Coleradokever, heb ik gevonden in België larven zijn rood. Ze worden gezien als plaag dus ik denk dat je die mag houden.
- Penseelkever, in Luxemburg gezien denk ik. Verder geen idee van.
- Johanneskever, gezien in Nederland
- Julikever, gezien in Nederland, zelfde verhaal als de meikever en junikever
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Tomme
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 21:45

Bericht door Tomme »

@ Peter

De Lucanus cervus is wel een prachtige soort!
Maar weet je waar je de Oryctes nasicornis vindt deze lijkt me wel wat! ;)
De Pachnoda marginata peregrina is erg mooi!
Maar wil eerst beginnen met een soort van België. :)
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Tomme schreef: Maar weet je waar je de Oryctes nasicornis vindt deze lijkt me wel wat! ;)
kijk eerst even wat voor gedrag deze kever heeft, want als je nog wat van je dieren wilt zien dan is deze soort een mislukking.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kistgeit
L1
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 19:23

Bericht door kistgeit »

Waarom zou je met een soort uit België beginnen welke je uit het wild moet vangen als er hele leuke keversoorten die makkelijk te kweken zijn via dit forum te krijgen zijn?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik kweek geregeld O. nasicornis. Heb nu 8 L3 larven in kweek en zou hiermee verder kweken.
Mijn vorige generatie heeft mij mooie exemplaren opgeleverd (mannetjes en vrouwtjes van 39-40 mm).

Ik laat je wel weten wanneer ik er in de aanbieding heb. ;)

Ivm mijn uitlating over het "beschermd" zijn van de L. cervus, ik ben een tweetal jaren geleden in contact gekomen met de verantwoordelijken omtrent de registratie en opvolging van L. cervus bestanden in Vlaanderen. Men had mij de plek getoond waar één van de grootste populaties voorkwam (en nog steeds voorkomt?) en ik moet zeggen dat de situatie erbarmelijk is. Er wordt bovenop zeer weinig gedaan om het bestand terug op te krikken, dus plakt men er gemakshalve het etiket "beschermd" op. Vandaar die pessimistische uitlating over de zogenaamde bescherming van deze soort. Ik heb trouwens mijn verhaal ooit gepubliceerd op één van de Nederlandse fora, alleen weet ik niet meer of het hier was of op de oude Invertebrate-Focus... :?
Plaats reactie