Warmte & uitval.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Warmte & uitval.

Bericht door Maurice »

Goedemorgen,
Ik hoop dat de hitte nu voorbij is, mooi weer mag het natuurlijk blijven. 😉

Nu heb ik zelf last gehad van de hitte maar er zijn mij ook een paar larven bezweken.
Triest vooral omdat het juist de larven van een soort was welke ik wilde aan houden.
80% van mijn lamprima adolphinae heeft het niet gered.
Ook zijn de prosopocoilus dissimilis elegans uit de kweek verdwenen, helaas zijn hiervan de 4 dames heengegaan en liggen de 2 heren als pop in hun cocon.
Buiten deze soort nog een 3 tal andere larven die de geest hebben gegeven.
Gelukkig heb ik nog 2-1 lamprima adolphinae over en genoeg van de andere soorten.
Ik weet van me zelf dat ik het maximale heb gedaan om de hitte te bestrijden.
Maar het blijft zonde natuurlijk.

Hoe is de hitte periode bij jullie verlopen?
Zijn er bij jullie ook tegenslagen ivm de hitte geweest?
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Wij hebben nog niet gekeken hoe onze larven het hebben overleefd. Ik zie ze wel door de bakken kruipen maar kan niet zien hoeveel. We hebben hier wel de luxe dat ze van de warme zolder met temperaturen boven de 33 graden zijn verhuisd naar een koelere ruimte in huis. Hierdoor is de hitte niet in de bakken gekomen.
Het is echt jammer als zo veel van je larven het niet overleven. Je stopt er veel tijd en moeite in maar het weer heeft niemand in de hand.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Maurice,

Balen zeg die uitval! Ik weet echter niet in hoeverre dat echt toe te dichten is aan de hitte. Lamprima adolphinae komt van origine uit de tropische bossen van Papoea Nieuw-Guinea waar het jaarrond lekker warm is met een luchtvochtigheid van tegen de 100%. De ideale kweekomstandigheden liggen tussen de 20 en 28 graden, dus ze kunnen echt wel tegen de hitte. Als het af en toe wat kouder is, is dat geen probleem en af en toe warmer ook niet.

Sterke schommelingen in temperatuur vinden ze echter minder prettig, dus mogelijk ligt het probleem daar. Ik weet niet hoe je aan warmtebestrijding hebt gedaan, maar als er elke keer een airco aangezwengeld wordt zodra de temperatuur oploopt lijkt me dat voor de larven niet best. Daarnaast kan het natuurlijk ook ergens anders aan liggen. Te weinig verluchting, een problematisch substraat, etc.. En soms blijft het gewoon vette pech.

Hopelijk lukt het om met de resterende larven en kevers je soorten nog te behouden.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Hoi Bas.
Airco heb ik niet anders zat ik er zelf wel koeler bij. 🤣🤣🤣
De temperatuur is eigelijk vrij constant geweest.
Tuurlijk wel paar uitschieters omhoog.
En meestal na de uitschieters vond ik dode larven.
Zal dan wel toeval en vette pech zijn.
Luchtvochtigheid is oké ( gelukkig weer)
Substraat FS met wit rot hout, wit rot hout of speciale FS voor de stagbeetle.
(testen he)
Gelukkig nog 1 paartje lamprima adolphinae en een man.
Helaas zit het nog niet mee met de zoektocht voor 1 of 2 dames.


Ps ze stonden niet in de volle zon
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hier is er slechts schade bij één Protaetia soort. Die zaten er hetzelfde bij als alle andere (Protaetia) soorten, dus dat snap ik niet. Van 100 larven terug naar 10. Balen.
Het argument van tropische temperaturen gaat denk ik niet helemaal op, Bas. Dat zijn luchttemperaturen, niet bodemtemperaturen. Volgens mij is de bodem koeler, zeker als er weinig zon op schijnt. Bovendien kunnen larven dan iets dieper de grond in om iets koeler te zitten. Bakken worden na een paar dagen helemaal warmer zonder een koudere onderlaag. Wellicht zit daar ook een oorzaak.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hier geen kevers maar wel extreme uitval bij de rupsen. Heb sinds het uitkomen van de eitjes op 26 juni heb ik 2 rupsen uitval gehad. In 3 dagen tijd zit ik op 22. Van een ander soort heb ik er nog maar 3 over waarvan er gelukkig 1 inmiddels zijn cocon gebouwd heeft. Verder veel misvormingen bij het vervellen van takken en sprinkhanen en veel net uitgekomen takken nimfen dood. De wandelendebladeren hebben als enige geen problemen gehad. Voorheen heb ik met mijn kevers en larven ook wel problemen gehad met de hitte uitschieters. Heb een kweekkamer op het zuiden. Voor mijn gevoel is er de laatste jaren vaker een piek in de hoogste temperaturen. Ik woon al 18 jaar in dit huis en in het begin was het een prima kweekkamer. De laatste 9 jaar heb ik meer temperatuur problemen op die kweekkamer.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

@Maurice, wat heb je gedaan dan aan hittebestrijding?

Mijn keverkamer is ook op het zuiden. Alle larven heb ik zo snel mogelijk naar de kelder verhuist waar het nu 21 graden was. (Normaal 18) De terrariums met kevers heb ik extra veel gesproeid en hiervan is niets overleden. De miljoenpotenbak waar ook wat pachnoda aurantia in zit ventileert slecht waardoor de temperatuur echt hoog opliep. De luchtvochtigheid was echter erg hoog en de kevers en miljoenpoten leken er ook geen last van te hebben...
Verder heel de dag uiteraard het klapraam op een kier en de lamellen helemaal gesloten
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Wat ik gedaan heb, weinig zeg maar.
Gezorgd dat ze uit de zon stonden.
Heb de Cyclommatus mniszechi naar de schuur gebracht maar dat kwam me duur te staan.
Kamer opzich was 26 tot 28gr C waar ze zaten met uitschieters tot 31gr.
Woonkamer was daarintegen gemiddeld 42gr C en alles verder pot dicht.
Denk dat ik ze in vervolg niet meer in 600ml bakken stop maar gewoon in 1,5ltr.
Ik kan wat dat betreft ook niet veel spelen met temperatuur op die kamer.
Licht had ik nodig voor de Protaetia cuprea cuprea dus gordijnen dicht was ook geen optie.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ja t blijft inderdaad erg lastig...

Misschien een lamp boven de protaetia zodat de gordijnen dicht kunnen blijven? Het formaat van de bakjes maakt weinig uit denk ik, als het zo warm is wordt de grond in de ruimte ongeacht de grootte toch ook wel warm. Tenzij je over 10tallen liters verschil praat, dan zou het misschien iets uit kunnen maken.
Plaats reactie