Megasoma elephas elephas

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Megasoma elephas elephas

Bericht door bram »

Hallo allemaal,

Ik heb de mogelijkheid om larven van de Megasoma elephas elephas te kopen :) . Alleen wil ik wel eerst zeker weten wat ik moet doen. Ik heb al gelezen dat het van larve tot imago 2,5 jaar duurt. Gelukkig is dat het probleem niet. Ik zou graag willen weten wat de beste mengsel is van substraat voor deze larven. En on de Hoe veel maanden ik het zou moeten verschonen.

Groet Bram
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi Bram,
Kijk eens bij de caresheets van de dinastidae. Daar staat veel uitgelegd over zowel de Xylotrupes als de megasoma.
Is echt de moeite waard om die eens door te nemen. Daar kun je heel veel belangrijke info vinden.
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Oké bedank dat zal ik doen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

In welk stadia zijn de larven die je over kunt nemen ?
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Het zijn begin L3's
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Heb je de knoop al doorgehakt ?

Even vragen op wat voor substraat ze bij de eigenaar zitten. Van blad / hout substraat over naar flake soil gaat beter dan van flake soil terug naar blad / hout substraat is mijn eigen ervaring. Om de hoeveel maanden of hoeveel tijd hangt vaak ook van de hoeveelheid frass (poepjes) en de hoeveelheid voedsel substraat. Aan flake soil zit een houdbaarheid (het het composteerd / verteerd gewoon verder) en sowieso is 2 maanden wel een beetje de max voor het vernieuwen van het substraat. Ook een beetje afhankelijk van hoe groot de bakken zijn waar je ze in hebt zitten. Als ze wat verder L3 zijn kun je je mannen en vrouwen bij elkaar zet zodat je meer kans hebt dat ze gezamenlijk verpoppen. De dames geven hormonen af waardoor de man weet dat ze een cocon gaat bouwen. Zo kan hij ook op tijd gaan bouwen.
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Ondertussen heb ik de larven al gekocht en al binnen. Bij de vorige eigenaar zaten ze gewoon op witrothout en eiken grond. Ik heb ze nu op het zelfde zitten. Misschien doe ik er nog wat flake soil bij in, maar dat zie ik nog wel. Ik heb 3 larven in een 22l bak zitten dus ik denk dat om de 2 maanden verschonen wel goed is.

Groet Bram
Bijlagen
20200826_165949.jpg
20200826_165949.jpg (76.22 KiB) 246 keer bekeken
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Gaaf hoor en heel makkelijk groot te brengen. De larf op de foto is eind L2.
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Ik dacht al dat dat een L2 was. Hij was namelijk een stuk kleiner dan de andere 2.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Hoi Bram, hoe gaat het met je Megasoma's?
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Plaats reactie