Substraat

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Substraat

Bericht door bram »

Hallo allemaal,

Ik krijg morgen mijn eerste koppel xylotrupes gideon sumatrensis :D. Maar nu was mijn vraag wat is nou het beste substraat om deze leuke beestjes op te houden :?:. Het lijkt wel logisch dat je gewoon beuken grond moet gebruiken voor de kweek bak waar het vrouwtje haar eieren legt. Maar wat is nou de beste mix van grond als je er ook planten in het terrarium wilt poten.

(Meer info over deze kevers is altijd welkom)

Groet Bram
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi Bram,
Onze ervaring met planten in het terrarium is dat je ze in een eigen pot(je) moet zetten. Onze xylotrupes maakte er een rommeltje van. Hij kruipt graag door het substraat en gooit alles wat in zijn weg zit aan de kant.
Veel plezier met je eigen koppel. Geniet er van. Het is een leuk beestje.
Groetjes,
Nathan en Peter
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Bedank Nathan voor de info. Ik ga gewoon beuken grond gebruiken en de planten dus in hun eigen potje.

Ik zal nog even foto's platsen als het klaar is.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi Bram,

De larven van de Xylotrupes sumatrensis hebben naast beuken of eikenblad ook best wel wat witrot nodig. Zeker als ze flink gaan groeien.
Wij hebben nog geen ervaring hoe dat gaat met eitjes leggen. Maar onze larven hebben de afgelopen maanden best wel veel witrot verteerd. Nu zitten onze Xylotrupes sumatrensis in de laatste fase van hun cocon en hopen wij ook binnen enkele weken in ons terrarium deze kevers te kunnen verwelkomen.
Op dit forum staat een mooie caresheet voor deze mooie keversoort.

Groetjes
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Hoi Nathan,

Sorry voor de late reactie, ik ben namelijk een paar daagjes weg geweest.

Hebben de kevers zelf ook withoud nodig of alleen de larven? Verder gaat het super goed met de kevers en ik hoop snel paringen te zien. En zo als beloofd foto's van het tararium.
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Het is mij niet gelukt om de foto's in de bijlage toe te voegen. Hoe werkt dat :?:
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi Bram,
De kevers hebben geen witrot nodig. Alleen de larven en dan ook nog in een later stadium. Dus ook niet meteen als de eitjes uitkomen.

Als je foto's wilt uploaden moet je zorgen voor het juiste formaat. Ik geloof maximaal 500x500 pxs. En volgens mij is er een tijdelijke stop omdat dit forum op het maximum van zijn quotum zit. Dus nog even wachten
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Oké bedankt
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Als je de foto's bij bijlagen hebt toegevoegd moet je ze daarna ook nog in de tekst zetten.
Edit: lm inderdaad nathan die doen het niet
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Benjamin schreef: zo 16 aug 2020, 19:18 Als je de foto's bij bijlagen hebt toegevoegd moet je ze daarna ook nog in de tekst zetten.
Edit: lm inderdaad nathan die doen het niet

Pim gaat er mee bezig.
Hij geniet van zijn vakantie.
We hebben de limiet op de server berijkt als ik het goed heb begrepen.
Het forum heeft een uitbreiding nodig als ik het goed heb
Plaats reactie