Onderscheiden man/ vrouw stagbeetle larve

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Onderscheiden man/ vrouw stagbeetle larve

Bericht door Maurice »

Volgens verkregen informatie heb ik geleerd dat je bij stagbeetle larven onderscheiden kunt wat man of vrouw word.
Je zou dit kunnen zien aan de gele streep of punt aan de onderkant / beneden deel van de larve.
Maar geld dat nu voor elke familie in de stagbeetles?
Laatst gewijzigd door Maurice op ma 25 mei 2020, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Volgens mij kun je bij elke larf een stip ontdekken bij de mannetjes en bij de vrouwtjes niet. Maar het is wel zo dat bij kleinere soorten met dus kleinere larven het moeilijker te zien is
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Bij lucaniidae zit bij vrouwtjes aan de rugzijde (aan weerszijden van de denkbeeldige middenlijn) op circa 3/4 van de lengte van de larf een geel niervormig orgaan. Het beste is dit te zien bij jonge L3. Bij mannetjes ontbreekt dit gele object. Overigens is het niet bij alle lucaniidae goed te zien, maar Phalacrognathus en Prosopocoilus laten dit kenmerk bijvoorbeeld wel heel duidelijk zien. Helaas heb ik zo geen foto liggen... Je moet het een keer gezien hebben, maar dan is het eenvoudig. De stip zoals deze bij cetonidae of dynastidae aan de buikzijde is te zien, ken ik van lucaniidae niet.
Plaats reactie