Voortplanting MTI/MTU

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Voortplanting MTI/MTU

Bericht door Nadinosaur »

Hoi iedereen,

ik heb een vraagje over mijn kevers waarvan ik dacht het MTI's (stond op de doos van mijn lokale reptielen shop) te zijn.

Nu ik wat meer heb gelezen over de soorten ben ik van 1 bijna overtuigt dat hij en MTU is, de andere is een twijfelgevalletje. Maar dit brengt mij tot het volgende probleem, ik heb 2 mannetjes waarvan er een een beetje uhm, laten we zeggen 'gefrustreerd' lijkt te raken. Hij begint zijn huisgenoot af en toe ook te vervelen die helaas zichzelf niet goed kan verdedigen of weg kan komen ivm maar 3 goeie pootjes te hebben en het terrarium heeft al een gehele make-over gekregen van 'm.

Dus ik ben opzoek naar een vrouwlijke huisgenoot (of 2), maar waar moet ik naar vragen hier op het marktplaats gedeelte van het forum? Een MTU of MTI? Ik dacht ergens te lezen dat de 2 soorten gezond konden reproduceren maar de lijn is dan absoluut niet zuiver. En in hoeverre dit not done is weet ik ook niet echt. Als er te veel nakomelingen zouden zijn, zou ik ze nooit verdoen als zuivere soort maar aanbieden als 'vuilnisbakkies' als het ware maar ik begrijp ook wel als hier op neer gekeken wordt in de hobby.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden of wat tips hebben om een hyperactieve puberende kever te kalmeren
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Hebt u foto's van de heren?
Misschien kunnen ze het hier zien welke soort u hebt.
Ik zou de heren wel scheiden wat dat betreft.
Mocht u er een juiste dame bij kunnen krijgen zal "3 poot" er zeker nog meer van langs krijgen.
En nee opzettelijk kruizen zou ik zekers niet doen.
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Bericht door Nadinosaur »

Maurice schreef: ↑za 16 mei 2020, 20:03 Hebt u foto's van de heren?
Misschien kunnen ze het hier zien welke soort u hebt.
Ik zou de heren wel scheiden wat dat betreft.
Mocht u er een juiste dame bij kunnen krijgen zal "3 poot" er zeker nog meer van langs krijgen.
En nee opzettelijk kruizen zou ik zekers niet doen.
Als er een dame bijkomt zouden ze een eigen bak krijgen hoor, ik heb er zelfs al eentje klaar staan mocht het echt ruzie worden tussen de 2.

Het komt zo op de foto niet over maar ze hebben allebei dezelfde felle grone kleur.
Bijlagen
Zote.PNG
Hink.jpg
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Bovenste is volgens mij idd een MTU.
Maar denk dat Pim, Bas of lous77 je dat beter kunnen vertellen.
Maar als deze nu fel groen is was hij op de foto nog niet klaar zeg maar.
Hij zal nu dan wel actief zijn geworden, en goed ookπŸ˜‰

De onderste heeft de cocon fase helemaal niet goed doorgebracht.
Altijd zonde het gebeurt gewoon af en toe.
Vraag me af of hij in deze staat de daad kan verrichten.

Hoop dat je nog een dame of 2 kunt vinden.
E kunt het in iedergeval vragen hier op het forum bij kevers/larven gevraagd
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Bericht door Nadinosaur »

Bedankt voor de info!

En ik had het verkeerd gezegd, het donkere gedeelte van de eerste kever is fel groen en niet zo donker als op de foto, de rest van zijn schildje is nog steeds oranje.

Wat betreft de tweede, hij doet het nu nog zo goed dat ik het met hem niet durf te wagen. Dadelijk doet hij zichzelf nog pijn aan het vrouwtje sinds z'n achterlijf voor een groot gedeelte bloot ligt. Gelukkig is hij ook de relaxte van de 2.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Deze zijn beide MTU hoor πŸ˜ŠπŸ‘
Een groene kleur is niet standaard MTI. Het verschil is vaak beter te zien door het ontbreken van het streeppatroon op het pronotum (halsschild) en het dekschild. Door het vele kruisen van de soorten zie je dat soms ook bij MTU terug trouwens. Het is geen probleem om Hektor ook gewoon bij een vrouw te zetten straks. Als het hem niet lukt, dan merkt hij dat vanzelf wel πŸ˜…
πŸͺ² Beetlegems πŸͺ²
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Bericht door Nadinosaur »

lous77 schreef: ↑za 16 mei 2020, 23:52 Deze zijn beide MTU hoor πŸ˜ŠπŸ‘
Een groene kleur is niet standaard MTI. Het verschil is vaak beter te zien door het ontbreken van het streeppatroon op het pronotum (halsschild) en het dekschild. Door het vele kruisen van de soorten zie je dat soms ook bij MTU terug trouwens. πŸ˜…
Te gek Lous, dank je wel.
lous77 schreef: ↑za 16 mei 2020, 23:52 Het is geen probleem om Hektor ook gewoon bij een vrouw te zetten straks. Als het hem niet lukt, dan merkt hij dat vanzelf wel
Nou, dan ga ik op zoek! Maar ik durf de heren nog niks te beloven...
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Nadinosaur schreef: ↑ Nou, dan ga ik op zoek! Maar ik durf de heren nog niks te beloven...
Ik heb hier wel een paar poppen liggen, maar dat duurt nog een paar weken voordat ze uitkomen.
πŸͺ² Beetlegems πŸͺ²
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Zal eens kijken, volgens mij moet ik nog een dame hebben die net 1 week actief is.
Heeft nog geen afspraak gehad met een heer want die is nog niet actief net als een dame die voor hem bestemt is.
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Bericht door Nadinosaur »

Wow wat een opties.
lous77 schreef: ↑zo 17 mei 2020, 11:26 Ik heb hier wel een paar poppen liggen, maar dat duurt nog een paar weken voordat ze uitkomen.
De heren zijn beide nu 1,5 maand dus met een beetje geluk hebben ze nog wel eventjes.
Maurice schreef: ↑zo 17 mei 2020, 11:42 Zal eens kijken, volgens mij moet ik nog een dame hebben die net 1 week actief is.
Heeft nog geen afspraak gehad met een heer want die is nog niet actief net als een dame die voor hem bestemt is.
Hier is ze zeer welkom! Ik zal de advertentie op de 'gezocht' pagina open laten, mocht het lukken kun je me daar bereiken :D
Plaats reactie