Verdwijning larven eudicella

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ThijsDM
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 13:09

Verdwijning larven eudicella

Bericht door ThijsDM »

Zoals de titel al aangeeft.
Net besloot ik om mijn bak van eudicella tetraspilota var shiratica nog eens te checken. In de 22l bak van samla zaten 14 l1 larven bij de laatste check ongeveer 2 maand geleden. Vandaag is dit aantal teruggebracht tot 4? Ik heb geen idee hoe dit kan... Het substraat was nog amper geconsumeerd. Wel zag ik op de larven schadelijke mijten. Maar dat 10 larven daardoor verdwijnen? Oftewel is er spraken van kannibalisme, wat me ook sterk lijkt. Dit is persoonlijk wel echt een tegenslag voor mij.
Hopelijk hebben jullie raad.
Thijs
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Thijs,

Dit is heel naar voor je. Ik ken dit soort dingen ook. Om ziek van te worden.

Sommige Eudicella soorten zijn best agressief naar elkaar toe. Eudicella gralli heeft dat bij mij laten zien. Als oplossing zou ik zeggen, mijten verwijderen en de overgebleven larven in aparte bakjes zetten. Hopelijk gaat het dan beter.
ThijsDM
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 13:09

Bericht door ThijsDM »

Ja echt een tegenvaller. Ik ga de larven in appartebakjes plaatsen. Maar eerst van de mijten afkomen. Hopelijk heb ik mannen en vrouwen. Ik heb ook ontdekt dat een larf oranje-bruine plekken had op het lichaam. Dit kan wijzen op bijtwonde (opgedroogd bloed) of een of andere nare vieze ziekte. Als ik met het laatste te maken heb zit ik met een nog groter probleem.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Jammer hoor.

Helaas kan ik je geen antwoord geven.
Maar had wel een vraagje.
Maar zou dit ook van de hitte kunnen komen?
ThijsDM
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 13:09

Bericht door ThijsDM »

Da's inderdaad ook een goede. Hoewel ik op vakantie was tijdens de hittegolf hebben vrijwel al mijn larven het overleeft. Hoewel ik het niet zeker weet aangezien ik niet er vlak voor een er vlak na gecheckt heb. Misschien konden deze larven niet tegen de hitte.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik ben tijdens de hittegolf wel veel larven verloren. Ik kon ze nergens koel zetten en denk dat ze niet tegen de hitte konden.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Hier ook, van de kleinere soorten dan, ben geen mtu’s kwijtgeraakt.
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Wat is dan een maximale temperatuur?
Is natuurlijk per soort verschillend maar is er een gouden midden weg?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Gouden middenwegen bestaan niet.
Bedenk wel dat in de natuur de larven onder de grond zitten waar het veel koeler is dan boven. Na een week of twee van tegen de 40°C zijn mijn bakken ook wel dik in de 30°C. Normaliter is bij de meeste soorten ongeveer 25°C wel een maximum denk ik. Dat zal ook niet voor langere tijd moeten zijn.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

oke bedankt, dan kunnen hier altijd nog naar de schuur, wel donker maar ondergronds is ook geen licht :mrgreen:
Plaats reactie