Boek op vivarium

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Boek op vivarium

Bericht door LindaK »

Hallo,

Ik zag dat er op vivarium boeken te koop waren en 1 van die boeken sprak me erg aan maar heb hem niet meegenomen.
Dit was de titel "An Inordinate Fondness for Beetles"
Natuurlijk is dit met een klik op de knop bij bol.com te krijgen, maar ik steun liever deze community.
Bij wie moet ik aan de bel trekken om alsnog zo'n boek te kunnen kopen? :)

Helaas kan ik deze vraag op de marktplaats, net niet ergens in de juiste topic kwijt. Dus vandaar dat ik hem hier stel.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Grote kans dat je dit boek bij Pim hebt gezien. Met hem kun je dan ook het beste contact opnemen.

Wees er echter alert op dat het boek ondanks de naam geen keverboek is. Het boek verteld het verhaal van de ontdekkingsreis van Alfred Russel Wallace door Indonesie en Maleisie. Goed, hij heeft in zijn leven bijna 1000 nieuwe keversoorten ontdekt en sommige daarvan worden beschreven in het boek, maar het is dus een avontuurlijk reisboek!

De herkomst van de titel vind ik zelf erg leuk. Die komt uit een citaat van J.B.S. Haldane dat gaat als volgt:

The movie reminded me of a great British entomologist who had classified hundreds of species of beetles, perhaps the most widely varying form of life on Earth. Late in his career, he spoke to a group of churchgoers about his work. Feeling metaphysical, they asked him to reflect on what science had taught him about the mind of God.

“I’ve deduced,” he replied, “that God is incredibly fond of beetles.“


Oftewel, als God inderdaad alle dieren geschapen heeft, dan moet hij toch wel bezeten zijn geweest van kevers gezien de vele soorten en de gigantische variatie aan formaat, kleuren, vormen en andere eigenschappen.
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Bericht door LindaK »

Hoi Bas, bedankt voor de tip.
En erg leuk om de oorsprong van de titel te weten.

Er zijn verschillende boeken met dezelfde leuke titel, van 2 verschillende schrijvers.
Van wat ik heb kunnen uitvinden gaat de versie van schrijver Paul Spencer Sochaczewski over Wallace.
En is de versie van Arthur V Evans en Charles L. Bellamy meer een wetenschappelijk boek met fantastische foto's.

Maar ik ben een enorme boekenlarf, dus welke categorie het ook is, ik lees het vol enthausiastme.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Klopt! Ik verwacht eerlijk gezegd dat Pim het boek van Evans & Bellamy bijgehad zal hebben. Een ander boek in dezelfde categorie dat een prachtig beeld geeft van de verscheidenheid aan kevers op de wereld is 'the book of beetles' van Patrice Bouchard. Ook met erg gave foto's!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: wo 28 nov 2018, 15:08 Klopt! Ik verwacht eerlijk gezegd dat Pim het boek van Evans & Bellamy bijgehad zal hebben. Een ander boek in dezelfde categorie dat een prachtig beeld geeft van de verscheidenheid aan kevers op de wereld is 'the book of beetles' van Patrice Bouchard. Ook met erg gave foto's!
Ja, die staat ook op mijn verlanglijstje, erg mooi boek idd!
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

"An Inordinate Fondness for Beetles" had ik inderdaad mee. Er bleek wel minimale interesse te zijn voor kever-gerelateerde boeken, dus wellicht neem ik ze de volgende keer niet meer mee. Scheelt weer slepen. :)

"The book of beetles" heb ik ook staan, maar niet meegenomen naar Vivarium. Tijdens het slepen met spullen heb ik een afweging moeten maken wat mee kon en wat niet. Niet alles kon mee. :D
Plaats reactie