Mecynorrhina torquata ugandensis verpopt maar niet

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

Mecynorrhina torquata ugandensis verpopt maar niet

Bericht door Rene »

ik heb all meer dan 1 jaar nog een larf zitten van Mecynorrhina torquata ugandensis all de anderen die ik had zijn all lang verpopt en kever geworden[ in einde april ]
maar 1tje wil maar niet verpoppen
wat doe ik fout of gebeurt het soms wel eens dat ze gewoon niet verpoppen en dood gaan
de larve zelf ziet er goed uit lekker dik en door voed geen last van mijt enz.

iemand een idee wat het kan zijn ?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hmm, het zou natuurlijk jammer zijn als 'ie niet meer gaat verpoppen. Zoiets gebeurt echter wel eens.

Een reden hiervoor kan zijn dat de larve al eerder een keer begonnen is met het bouwen van de cocon, maar daarbij verstoort is geweest. Als een larve verstoort wordt tijdens het bouwen van een cocon en als de cocon daarbij instort, dan hebben ze vaak niet meer voldoende energie om nog een tweede cocon te bouwen. In dat geval kunnen ze nog een hele tijd door het substraat ronddolen, zonder verder iets te doen.

Af en toe komt het voor dat zo'n larve op een later moment alsnog een tweede cocon maakt, maar veelal lukt ze dat niet meer.

Een andere mogelijkheid is dat de larve gewoon wat meer tijd nodig heeft voor de ontwikkeling. Ook dat komt wel eens voor. Maar als het echt maanden langer duurt is dat toch wel lang.

Hopelijk gaat 'ie alsnog snel verpoppen :)
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

Bericht door Rene »

Oke de tijd zal het leren in ieder geval weer bedankt voor de info
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Rene,

Kan zeker volkomen normaal zijn. De larf behoort waarschijnlijk tot de 2de gen-populatie (leidt grotere exemplaren, kan tot 1,5-2 jaren duren).
Dit wordt dan normaal gezien een kanjer.

Heb je het gewicht van de larf toevallig? Zou moeten tegen de 40-50 g zijn.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dag samen,

Dat idee had ik eerst ook, maar zou het dan niet raar zijn dat dit slechts bij een van de larven is en dat de rest al allemaal verpopt is? Ik neem aan dat zoiets dan geldt voor de hele groep als ze onder dezelfde omstandigheden gehouden worden. Of zit ik er daarmee naast?

Dat sommige generaties M.t.ugandensis een langere cyclus doorlopen is mij nu mooi duidelijk aan het worden. De nakweek van begin december vorig jaar vertoont nog altijd geen tekenen van een aankomende verpopping. Die cyclus gaat dan toch ook minimaal anderhalf jaar duren.

Rene, weet jij of jouw larven dezelfde afkomst hebben of dat ze van verschillende lijnen komen? Dat zou misschien het een en ander kunnen verklaren.

Groeten
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Bas,

Het kan heel goed om slechts 1 larf gaan (heb ik ook al gehad). Het aantal larven die kiezen voor de 1 of andere cyclus kan sterk variëren. Alles hangt af van de omgevingstemperatuur. Indien je tussen de 20-22°C zit, ga je zowiezo met verschillende populaties zitten.

Groeten,
Tom
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

Bericht door Rene »

Ik heb gewoon bak met larven gekocht verder geen info gehad wat waar vandaan komt
Ik heb niet echt een weegschaal thuis ik zal er snel eens 1 gaan kopen dan kan ik gewicht door geven
Oo en ik zit met temp tussen de 20 en 22 graden
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

Bericht door Rene »

Bahamut schreef:Hallo Rene,

Kan zeker volkomen normaal zijn. De larf behoort waarschijnlijk tot de 2de gen-populatie (leidt grotere exemplaren, kan tot 1,5-2 jaren duren).
Dit wordt dan normaal gezien een kanjer.

Heb je het gewicht van de larf toevallig? Zou moeten tegen de 40-50 g zijn.

Mvg,
Tom
hij weegt zo rond de 30 g te licht zo te zien denk ik
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat er uit 1 ouder paar larven met de 'korte' en 'lange' cyclus voortkomen is mij niet vreemd. Het kan dus een lange cyclus maar ook een verprutste cocon of in de enkel geval een ziek larfje zijn. Gewoon afwachten. Ik hoop dat het alsnog een mooie kevert gaat worden.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Misschien zijn me verschillen tussen individuen uit dezelfde generatie nog niet opgevallen omdat ze bij mij allemaal onder dezelfde omstandigheden opgroeien. Dan zullen ze wellicht wat eerder geneigd zijn om allemaal dezelfde cyclusduur aan te nemen.

Rene, wat jouw larve betreft. 30 Gram is wel weinig voor een larve van een jaar oud. Zelfs een vrouwtje zou toch al snel meer 35 gram moeten wegen. Wie weet is het gewoon een trage en komt het allemaal nog goed :)
Plaats reactie