Boeken over kever,s kweken

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

Boeken over kever,s kweken

Bericht door Rene »

Kan iemand op het forum mij vertellen of er echt goede boeken zijn over kever,s kweken
En waar ik die kan kopen ?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo René,

Jammer genoeg heb je de boeken op Vivarium op onze stand waarschijnlijk over het hoofd gezien. :D
Er is er eentje die ik je wel kan aanraden. The ultimate Guide to breeding beetles van Orin McMonigle. Heel goed boek.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

De absolute topper wat mij betreft:

Lai, J., & K. Hsin-Ping. 2008. For the Love of Rhinoceros and Stag Beetles , Second Edition. Vol. 1: 250 pp., Vol. 2: 195 pp. 850 afbeeldingen in kleur. ISBN: 978-957-41-5817-1. Tekst in Engels en Mandarin Chinese.

Sommige dingen zijn inmiddels alweer ietsje achterhaald, maar de ontwikkelingen gaan ook zo hard, vooral in Japan, dat mogelijk geen enkel boek een volledig actueel overzicht over de kennis wat betreft kevers kweken geeft.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Alleen is dat boek niet meer te krijgen, Ewoud. Het boek van Orin nog wel. Dat heeft ook veel vergelijkbare info in zijn boek.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat had ik me dan weer niet bedacht...... Ik heb meteen toegeslagen toen ik er van hoorde. Misschien dat ie met enig zoeken nog wel ergens te vinden is, maar zal dan inderdaad lastig worden.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Helaas zijn er niet heel veel boeken over het houden en kweken van kevers. Laat staan dat de paar die er zijn ook in een taal verkrijgbaar zijn die wij kunnen lezen. The ultimate guide to breeding beetles van McMonigle komt inderdaad het meest in de buurt. Op zich een heel mooi boek, bomvol met nuttige informatie en mooie foto's. Het is echter wel een prijzig boek, dus ik zal kort uiteenzetten wat erin staat en wat ik er zelf van vind. Wellicht helpt dat bij het maken van een keuze of je het wilt aanschaffen of niet.

Hoofdstuk 1 gaat over de Dynastinae. Er zijn 20 pagina's volgeschreven over Dynastes tityus, welke gebruikt wordt als voorbeeldsoort. Afgestemd op deze soort vind je informatie over substraat samenstelling, levenscyclus en kweek. Over alle andere Dynastinae samen zijn slechts 15 pagina's te vinden. Dynastes hercules heeft bijvoorbeeld niet meer dan 15 regels toegewezen gekregen evenals Megasoma sp., wat toch wel een gemis is.

Nou kan ik me voorstellen dat ze niet van elke soort een uitgebreid kweekprotocol kunnen schrijven. Het zal dan ook de bedoeling zijn dat je de informatie van Dynastes tityus gaat extrapoleren naar de soort die je wilt kweken. Maar neem Dynastes hercules eens als voorbeeld. Stel je weet precies hoe je D.tityus moet verzorgen, kun je dan zelf bepalen wat goed is voor D.hercules? Als je weet wat voor afmetingen je bak moet zijn voor D.tityus, weet je dan hoe groot die voor D.hercules moet zijn? Weet je dan wat voor substraat verhoudingen je nodig hebt, welke temperatuur optimaal is en hoe de cyclus verloopt? Dat lijkt me toch nogal een kwestie van gokken. Je zal na het lezen dus toch echt zelf nog op zoek moeten gaan naar meer informatie want op eigen houtje wat aanklooien lijkt me ook niet echt een succesformule. En als je dat dan toch moet doen, kun je je afvragen wat het nut van het boek dan nog is.

Hoofdstuk 2 gaat over de Cetoniinae en beslaat 35 pagina's (enkele met alleen maar foto's). Naast wat algemene informatie over deze subfamilie, vind je informatie over de levenscyclus en over het vervaardigen van substraat. Over de kweek van soorten als Mecynorhina sp. vind je 1 pagina en alle Eudicella sp. worden samengevat in 20 zinnen. Na even rondkijken op internet vind je al snel veel meer informatie en vaak ook nog eens specifiekere informatie.

Natuurlijk is het onmogelijk om algemene beschrijvingen te maken die toepasbaar zijn op alle 524 genera. Er bestaat niet zoiets als een 'Cetoniinae-substraat', een 'standaard-cyclus' of een 'optimale temperatuur'. Dus ook hier lijkt het vooral zo te zijn dat de basics beschreven zijn en dat je zelf toch echt nog op zoek moet gaan naar specifieke informatie over de soort. Specifieke informatie over soorten in de vorm van een caresheet of iets dergelijks zul je dus niet vinden.
Wat ik zelf wel erg interessant vind zijn de stukken die geschreven zijn uit McMonigle's eigen ervaring. Onderwerpen als 'ongedierte', de oorzaken daarvan en de oplossingen, zijn erg leerzaam. Wat trucjes voor betere ovipositie en grotere imago's kun je er ook vinden. Al is veel van deze informatie ook gewoon terug te vinden op internet.

Hoofdstuk 3 gaat over mestkevers en hoofdstuk 4 over "jewel scarabs" welke volgens mij beiden niet erg veel voorkomend zijn in de keverkweek. Ontzettend leuk en interessant om te lezen, maar de waarde voor de praktische toepassing is wellicht wat kleiner. Tenzij je natuurlijk van plan bent om dit soort kevers te gaan kweken.

Hoofdstuk 5 gaat over Lucanidae en qua structuur en informatie lijkt het sterk op de eerste twee. Dit hoofdstuk lijkt mij wat relevanter gezien deze soorten meer in trek zijn bij kwekers.

Hoofdstuk 6 gaat over Tenebrionidae, de familie van de zwartlijven waar onder andere de meeltor onder valt. Een hele interessante, maar wellicht ook minder toegankelijke groep.

Hoofdstuk 7 gaat over een reeks andere keversoorten (daadwerkelijk omschreven als 'other beetles'), waaronder enkele boktorren, waterroofkevers en spekkevers. Leuk, en erg interessant. Maar ook zéér specifiek en zéér beknopt.


Dan kom je op het punt dat je je af gaat vragen of je het boek moet kopen. Bij Bol.com kun je hem vinden, voor maar liefst 46 euro! De vraag die bij mij dan opkomt is: Is het boek dit geld waard?

Ik denk dat iedereen dit zelf moet beoordelen. Het ligt er namelijk aan welke hoofdstukken voor jou relevant zijn. Stel je bent op zoek naar wat meer informatie over Cetoniinae omdat je toch wat meer te weten wilt komen over je Pachnoda's, dan betekend dit dat er slechts 35 pagina's van de 200 deels relevant zijn. Gaat je voorkeur ook naar Lucaniidae en Dynastinae? Dan kom je al uit op bijna 100 pagina's. Maar dan is 46 euro toch wel veel geld voor een boek dat slechts voor de helft hulpzaak is.
Een andere belangrijke factor lijkt mij de relevantie van de tekst. Zoals gezegd is gepoogd om voor elke groep een soort van gestandaardiseerde methodiek te beschrijven. Zoals jullie allemaal weten zijn er ontzettend veel soorten in kweek en kun je de zorg niet zo maar generaliseren. Een beschrijving geven van de specifieke eisen van alle losse soorten is ook niet te doen en dus zul je zelf nog moeten experimenteren of op zoek gaan naar extra informatie over je eigen soorten. Daarnaast is ook niet alle informatie even nuttig. Zo wordt er uitvoerig beschreven dat je substraat moet laten uitdrogen in de over alvorens het te gebruiken. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan omdat je het ook gewoon buiten in de zon kan leggen. Is het dan nodig om daar evenveel tekst aan te spenderen als aan de complete beschrijving van Megasoma sp.?

Dit gezegd hebbende is dit boek naar mijn weten wel een van de beste pogingen om de keverkweek te beschrijven. Het is interessant en leerzaam, maar algemeen en daarmee niet toereikend. Wil je een algemeen beeld van de kweek met Dynastidae? Dan is dit boek prima. Wil je zelf een poging wagen tot het kweken van Dynastes hercules of Megasoma elephas? Dan heb je niet veel aan dit boek en leer je meer van websites en fora. In dat geval is 46 euro toch wel veel voor een boek.

Hopelijk helpt deze informatie jullie wat verder :)
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

Bericht door Rene »

Pim schreef:Hallo René,

Jammer genoeg heb je de boeken op Vivarium op onze stand waarschijnlijk over het hoofd gezien. :D
Er is er eentje die ik je wel kan aanraden. The ultimate Guide to breeding beetles van Orin McMonigle. Heel goed boek.
Ja ik heb die boeken over het hoofd gezien denk ik er was zo veel te zien op vivaruim :D
In ieder geval bedankt voor de info .
Plaats reactie