Rozenkevers niet actief

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Rozenkevers niet actief

Bericht door C.C. »

Ik ben nu een paar dagen in het bezit van rozenkevers. Grotendeels nog in cocon maar er zijn ondertussen twee uitgekomen. Deze twee deden het deze paar dagen prima, maar nu zitten ze beide al de hele dag ingegraven. Ik heb alleen wat extra bosgrond en bladeren toegevoegd om ze wat meer grip te geven( eentje kukelde steeds op z'n rug en kwam niet meer zelf overeind) maar verder heb ik niks veranderd. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

nadat een kever uit z'n cocon gekropen is, is deze nog een tijdje inactief.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Bericht door C.C. »

Ze waren al een dag of twee uit de cocon en al actief aan het scharrelen.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

dat is normaal.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Zoals Harald al aangeeft is dit geen reden tot bezorgdheid. Ik dacht zelfs dat sommige kevers enkele weken rustperiode nodig hebben alvorens actief te worden. Ook nadat ze actief worden kan het gebeuren dat ze van tijd tot tijd zich terug trekken in de grond.

Je moet wel op letten dat de kevers inderdaad niet te lang op hun kop blijven liggen, dat kan funest voor ze zijn. Dit kun je oplossen door takjes en blaadjes op houtsnippers aan te brengen.

Verder kun je de eiproductie stimuleren door fruit / jellycups te bieden. (de effectifiteit van jellycups verschilt per soort) Je hebt grote kans dat als je een stuk banaan in de bak legt ze binnen de korste keren zitten te knabbelen. Ook het hoger verwarmen van de bak 20-30 graden ipv 15-25 zorgt ervoor dat de kevers een stuk actiever worden.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Annette
L3
Berichten: 114
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 11:11

Bericht door Annette »

Mijn Mecynorhinella ugandensis monstertjes zijn ook klunzen: als ze op hun rug vallen kunnen ze niet gemakkelijk overeind komen. Mijn ervaring is dat dit erger wordt als je veel bladeren op de bodem legt. De ugandensis is wel een grotere soort, de kleine kevertjes (bijv. Pachnoda, Eudicella) moeten hier minder moeite mee hebben.

De temperatuur houd ik altijd zo veel mogelijk constant op 25 graden. In combinatie met aanwezigheid van eten in de bak is er geen reden tot zorg om je kevers :)
Welke soort heb je nu?
Mecynorhinella ugandensis, Mecynorhinella polyphemus confluens, Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Pachnoda aemula, Pachnoda sinuata flaviventris, Pachnoda marginata peregrina, Chlorocala africana africana, Chlorocala africana oertzeni,
Slowburn
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 19:28

Bericht door Slowburn »

C.C. je zou maar wandelende takken hebben die zitten soms wel weken op 1 plek.
Gewoon even rustig wachten en ze doen vanzelf wat.
En kan je van hun avonturen genieten!
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Bericht door C.C. »

Ik ben erg ongeduldig dus wandelende takken zal ik zeker niet nemen :P

Er ligt al een stuk banaan in maar de warmte constant houden vind ik moeilijk. 'S nachts gaat de verwarming immers gewoon uit (dan zet ik de bak op de pc -het enige wat 's nachts warm blijft- al weet ik niet of het geluid/vibraties daarvan storend is voor de kevers).

De soort is overigens Pachnoda marginata peregrina. Zijn mijn eerste kevers (en überhaupt eerste huisdieren in een lange tijd) dus ik vind het maar spannend allemaal. :oops:

Er loopt ondertussen weer een kevertje in, of het een van de vorige twee zijn of een nieuwe weet ik niet, maar hij lijkt wel tevreden.
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Heb je ook lamp in je bak? Licht is namelijk een stimulans voor de kevers waardoor ze actief worden en willen paren.

Ook zijn het gewoon dieren die niet altijd maar hyperactief willen rondhuppelen :lol:
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Bericht door C.C. »

D'r hangt een lamp boven ja. Ik maakte me druk om niks want ondertussen zijn er drie kevers aan rondbanjeren. In ieder geval bedankt voor de geruststelling :)
Plaats reactie