mooie struintocht

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

mooie struintocht

Bericht door Hansje Pansje »

Laat in de middag ben ik nog 'even snel ' naar het bos geweest om wat humus en hout te halen. De laatste weken ben ik al een aantal malen geweest maar nu alles weer verschoond en bij gevuld is bleef er bar weinig over om de terrariums te vullen. Die zullen binnenkort hopelijk bewoond worden door de verschillende soorten die nu in cocon zitten.

Bij het struinen kwam ik een 2 tal Ampedus sanguineus tegen in een stronk rothout.

Ook vond ik een stam rothout die heel duidelijk de verschillende soorten of stadia van rot in zich had.

Al met al ben ik weer met een bescheiden achterbankje zakjes huiswaarts gegaan.
Bijlagen
Stammetje legen...
Stammetje legen...
WP_20150429_18_22_24_Pro.jpg
WP_20150429_17_40_22_Rich.jpg
Ampedus sanguineus
Ampedus sanguineus
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Wat een leuke boodschappen heb je meegenomen HansjePansje :D (Die stammen vind ik ook geregeld, enig idee wat voor soort boom het is? :oops: )
Vanmiddag zijn we ook naar de bossen gegaan, wij bij Kranenburg/Wyler en Berg en Dal hier bij de grens. Heb je altijd vaste plekken of verschillende? Dit vroeg ik me laatst eigenlijk af hoe dit bij anderen zit? Allicht kunnen we zo goede plekken op de kaart brengen :roll:
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

die bovenste boom is een berk.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het is een berk de stam op de foto. In de zakjes op de achterbank zitten verschillende hout soorten. Omdat eik moeilijker te vinden is en berk niet voor alle larven soorten geschikt is hou ik die altijd direct apart.
Ik heb een vaste plek in Maarn, 1 in Drenthe en 1 in Hattem. Ik maak ook nogal eens uitstapjes naar andere bossen. Soms kom ik een plek tegen waar ik dan ook weer langere tijd kom totdat ik weer iets beters ontdek. Bij mij in de regio zijn er amper geschikte loofbossen. Ze zijn te jong, humuslaag te dun, te vervuild of gewoon te druk om stiekem wat vuilnis zakken te vullen en in te laden zonder vragen van omstanders.
Wat ik op de vaste plekken doe (en die daarom ook niet te gedetailleerd doorgeef) is hout verzamelen wat nog (net) niet goed is. Verzamel plekken waar je de boel neer legt zodat je het de volgende keer makkelijk vind en kunt checken of het al goed is. Merendeels rot het niet op de gewenste manier of duurt enkele maanden tot jaren maar een paar goede stukken maakt dan al gauw weer een hoop goed. Vind je een goed stuk rothout en er zit een mooie witschimmel in, stop dan gerust een stukje bij een andere stuk hout in de hoop,dat de schimmel overstapt. Dat kun evt ook met blad doen als er weinig humus te vinden is. Gewoon een klein kuiltje graven, takken er omheen en erop zodat het niet zo snel wegwaait . Heb je een bos compost hoop.
Het dichtstbijzijnd bos is al gauw een uur rijden voor mij. Dan ben ik daar ook nog meestal een uur of 2 tot 4 zoet en dan weer terug. Het is dus echt een halve dag die ik er voor uit moet trekken.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Volgens mij zijn bruikbaare 'houtspots' net zoiets als goede visstekken (een andere hobby van me) Deze hou je gewoon voor je zelf omdat ze gewoon erg schaars zijn. En wat HansjePansje verteld doe ik inderdaad ook. heb op een paar plekken een mooie hout stappel gemaakt van hout dat nog net niet bruikbaar is :D
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Als ik hout zoek en nog niet helemaal rotte takken vind leg ik ze op een hoopje met wat goed wit rot. En na een paar maanden is het dan wel rot.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Arietuur schreef:Volgens mij zijn bruikbaare 'houtspots' net zoiets als goede visstekken
Ha ha precies ! Dit is de perfecte omschrijving :-)

Pim en ik vissen bij Maarn wel samen uit dezelfde vijver, is veeeel gezelliger om samen de bossen onveilig te maken !
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Dat is inderdaad een stuk leuker om samen te doen, meestal gaat mijn vrouw ook wel mee. Die vind het ook heerlijk om buiten te spelen :P
Dat is wel een heel eind rijden zeg! Ik heb gelukkig het geluk dat ik in Arnhem vlak naast de Veluwe woon. Helaas heb ik geen auto tot mijn beschikking en gaat alles op de fiets waardoor ik vaak ook al snel uren en uren kwijt ben aan het slepen met zakken blad en hout. wat op deze manier overigens erg goed is voor de conditie :D
Marco de Haas
L1
Berichten: 43
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 22:58

Bericht door Marco de Haas »

Ik woon op loopafstand van uiterst geschikte humus, maar heb maar heel weinig nodig ;) .
Marco de Haas
L1
Berichten: 43
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 22:58

Bericht door Marco de Haas »

Ben trouwens benieuwd hoe je aan Ampedus sanguineus komt en A. rufipennis, A. cardinalis en A. pomonae hebt uitgesloten!? Lijkt me nogal lastig in het veld ;).
Plaats reactie