Cocon kapot!

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Weet je dat zeker? Een larf verkleurt en rimpelt namelijk voordat ze verpopt. Ze zal langzaam donkerder worden en minder bewegen en vervolgens verliest ze de larvenhuid en de hoofdcapsule, welke daarvoor dus steeds minder fraai uitzien.

Het zou zonde zijn als ze echt gesneuveld is zeg! :o
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Ze zag volledig zwart, ze stonk en ze bewoog niet! :cry:
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dan vrees ik dat ze het niet gehaald heeft. Zonde! :(
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Heb vandaag HEEL voorzichtig de bak nog een keer doorzocht. Ra ra ra wat ik heb gevonden :D
2 cocons :) !
Maar heb je enig idee hoe groot deze soort qua larven wordt? Ik vind het wel erg kleine cocons, net iets groter dan de cocons van Eudicella woermanni.

Maarten
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tof ! Altijd weer een feestje cocons te vinden :-) De cocon zou toch zeker een heel stuk groter moeten zijn. Of je heb een ander soort erin zitten of het zijn minor exemplaren. Heb het zelf ook al eens met dit soort gehad dat er ieniemienie imago's uit kwamen. Achteraf waarschijnlijk omdat ik ze berk had gegeven. Kan dit soort weer niet zo goed tegen. Ik zou zeggen wacht rustig af, het word vanzelf duidelijk wel van de twee opties het is geworden...
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Ok, nog misschien een domme vraag maar maken ze ook een cocon om te vervellen of doen ze dat los in het substraat?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Vervellen doen veel soorten los in het substraat, maar vaak drukken de larven wel een iets ruimer "kamertje" open. Dit is echter zeker niet een constructie zoals een cocon.
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Ok, bedankt :D

Zal jullie op de hoogte houden en eventueel een paar foto's plaatsen (als ze zijn uitgekomen). :twisted:
Plaats reactie