weegschaal

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

weegschaal

Bericht door ekster »

iemand een idee waar je een goede weegschaal vind met niet te veel randjes en openingen waar vuil in kan komen om te gebruiken bij het larven wegen?
Is het nuttig dat deze tot 0.1 nauwkeurig is of is tot op de ronde gram weergegeven nauwkeurig genoeg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik heb een klein weegschaaltje gekocht bij Sligro (Escali PR500S). Zeer compact (groot genoeg voor het wegen van larven) en weegt tot 0.1 gram nauwkeurig.

De vraag of dat nuttig is, is lastig te beantwoorden. Dat kan zeker nuttig zijn, maar dat hangt af van wat je er mee wil gaan doen. Voor het wegen van grote Dynastinae L3s lijkt het me niet heel relevant, daar is een gewicht in grammen nauwkeurig genoeg. Ben je van plan om het gewicht van kleine soorten bij te houden, dan kan het zeker nuttig zijn omdat gewichtstoenamen dan eerder in tienden van grammen zal plaatsvinden.
De reden dat ik deze gekocht heb is omdat simpele keukenweegschalen vaak niet heel nauwkeurig zijn. De vorige die ik had kon een gewicht aangeven en wanneer ik de larf er dan af haalde en weer opnieuw erop legde, gaf hij een paar grammen meer of minder aan. Daar heb je dus niets aan. Deze is erg nauwkeurig!

Hopelijk heb je hier iets aan.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zelf heb ik een set unster weegschaaltjes liggen die per 0.01 gram meet en 1 gram. Moet er eerlijk bijzeggen dat ik ze nog nooit voor de larven heb gebruikt omdat het niet in me op was gekomen. Maar ik denk dat ik voortaan die maar eens ga gebruiken bij het wegen. :lol:
unster
unster
m1gy1t2wi8af.jpg (8.12 KiB) 1753 keer bekeken
Plaats reactie