flake soil

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Mooi! Mijn setup is na een periode van warmte nu afgekoeld. Vanmiddag gaat het nieuwe meel erin en hoop ik het zichzelf weer aanzwengelt.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik heb grote holle omgevallen beuk gevonden die gevuld is met houtmolm. Ik heb een beetje meegenomen en morgen ga ik terug. Het ligt nu te drogen.
Ik ga een deel ervan mengen in mijn flake soil om het proces te versnellen.

Is dit hout geschikt voor dynastinae en lucanidae om eieren in te leggen en als voedsel voor de larven? Heeft iemand hier ervaring mee?
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Is dit rood rot hout ?
Zo ziet het er op de foto althans naar uit.

I welk geval helaas het hout weinig of geen voedingswaarde maar bevat
en dus niet geschikt is voor FS of kever larven.

EDIT : wat je nodig hebt is wit rot hout
An inordinate fondness of beetles.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Het fs is om een of andere reden niet in staat zichzelf warm te houden.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat is wat ik ook ervoer. Het flakesoil hield zich hier ook niet zelf warm. Maar nu wel. Het heeft een hele lange opstart nodig gehad, omdat ik vast ergens iets verkeerd deed. Hoe vochtig is jou materiaal? Ik denk dat bij mij daar het probleem lag.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Eerder aan de droge kant, ik kan er altijd wat water aan toevoegen, teveel water stroomt weg langs de onderkant.
David
L3
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 17:33

Bericht door David »

Toch even oprakelen of er nog nieuwe inzichten zijn in het maken van flakesoil (in plaats van nieuw topic te starten)?

Lukt dit met enkel eik, tarwezemelen en water?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Momenteel heb ik een "productie" lopen in een compostmolen. Ik merk vooral dat de winterperiode niet geschikt is voor de productie in de buitenlucht. Na toevoeging van bloem en suiker is het flakesoil enkele dagen warm, maar koelt dan al snel weer af. In de zomerperiode gaat het op temperatuur houden van het zaagsel makkelijker. Ik laat het nu even rusten en als de temperatuur het toelaat, breng ik de fermentatie weer op gang.

Ik gebruik het meest eenvoudige basisrecept, bestaande uit zaagsel, bloem en suiker. De vochtigheid doe ik niets aan, ik gebruik vers zaagsel dat van nature een mooie vochtigheid heeft. Hiermee hoop ik eerst een begin te kunnen maken, om van daaruit het flakesoil te verbeteren. Ik hoop nog eens toegang te krijgen tot een goed recept, maar er wordt helaas erg geheimzinnig gedaan. Zonde, want je helpt de hobby lijkt mij alleen maar met het delen van de beste recepten.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Ewoud, ben ik helemaal met je eens. Ik denk dat degenen die een goed recept hebben dat gebruiken om grotere hoeveelheden te maken en dan te verkopen. Daarom doen ze zo geheimzinnig, volgens mij.

Ik merk wel dat degenen die kleine hoeveelheden voor zichzelf maken best wel hun recept willen delen. Ik denk ook wel dat de buitentemperatuur van groot belang is. Langzamerhand wordt het warmer, dus gaat het weer beter. Ik blijf ook uitproberen om een goed recept te vinden. Vandaag wat beukenmot (ook wel zaagmeel genoemd) opgehaald. Vorig jaar geexperimenteerd met eikenzaagsel, met wisselend succes. :o
David
L3
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 17:33

Bericht door David »

Wat ging er verkeerd met de eik?

Hier een tijdje toegang gehad tot een eik, beuk mix (maar vrij grof). Nu enkel eik maar fijn...
Plaats reactie