flake soil

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat is toch nog wat anders, hoewel het fijngemalen witrot hout ook goed bruikbaar is voor veel soorten. Bij jou witrot hout is het hout door schimmels omgezet. Hierbij wordt de lignine (houtstof) afgebroken, waardoor de voedselrijke cellulose vrijkomt. Flakesoil wordt gemaakt van vers zaagsel waar in principe geen of heel weinig schimmels in zitten. Door toevoeging van meel en suiker wordt een fermentatieproces in gang gezet, waarbij het hout door bacterien wordt afgebroken. Ook hierbij komt uiteindelijk de voedselrijke cellulose beschikbaar voor de larven, maar wel via een andere route van afbraak.
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

OK het feest kan beginnen ik heb net een grote zak eiken zaagsel gehaald dus heb ik een vraag voor de gene die het al eens heeft gemaakt.
welke ingrediënten heb ik nodig en hoeveel per liter zaagsel en natuurlijk heb ik graag zoveel mogelijk informatie en hoelang duurt zoiets voor dat het bruikbaar is en waar sla ik het op.
alvast bedank voor de aankomende antwoorden.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

https://www.youtube.com/watch?v=Y-jUgjeAOEk (het recept van de befaamde Zwitserse kweker Daniel Ambühl)

Een standaard recept: 13kg zaagsel, 1,5l meel en water (niet te nat maken, maar ook niet te droog). Zeer regelmatig doorroeren en na een maand of twee wat meel toevoegen en opnieuw op temperatuur laten komen. Dit enkele keren herhalen tot je een mooi donker substraat hebt. Zelf heb ik indertijd een klein kilootje suiker bijgevoegd, wat zeker geen slechte keus is. Levert flink energie, waardoor de temperatuur lekker zou moeten stijgen en de bacteriën flink van jetje gaan. In mijn poging bleef vanwege de temperatuur van de omgeving ook het flakesoil vrij koud. Daardoor duurde de vormig van het flakesoil erg lang, maar uiteindelijk had ik iets wat voor flakesoil kon doorgaan. De larven (D. granti) waren er dol op.



Een bericht van een Duitse collega-kweker:

Hier mein Rezept:

30 Liter feines Buchen/Eichen Sägemehl
1kg Weizenmehl
ca. 3 Liter Wasser

Das Mehl muss sehr gut eingearbeitet werden und nicht in Klumpen bleiben. Danach gebe ich das Wasser dazu - immer daruf achten, dass das Ganze nicht zu feucht wird. Jetzt sollte es nach etwas 2 Tagen deutlich Temperatur haben - etwa um die 30°C. Früher habe ich das alle 2 Tage umgerührt - also mit Gummihandschuhen vermischt. In Japan sagt man wohl, dass man besser nur einmal pro Woche rührt. Dann kann sich aber sehr schnell Schimmel entwickeln. Dann ca. alle 14 Tage mit 500g Mehl nachfüttern.

Inzwischen habe ich durch Paul Käfers Tipps, eine verbesserte Rezeptur gemacht - da kommt man aber nur langsam auf Temperatur. Da nehme ich dann 500g Traubenzucker beim ersten Mal und alle 2 Wochen 250g Traubenzucker plus 50g Trehalose. Als erstes würde ich Dir aber die Mehl-Variante empfehlen.

In den nächsten Wochen werde ich FS einmal aus purem Eichenmehl herstellen. Das ist der Geheimtipp für Phalacrognathus muelleri, die auf Kinshi nicht so richtig wachsen.

Weil ich dann eh Eichenmehl habe, werde ich in Zukunft mein FS aus 90% Buche und 10% Eiche herstellen.

Wenn das FS trockener ist - meins ist im Moment etwas sehr feucht - gebe ich noch Sojaprotein und Calzium Carbonat bei der letzten Addition dazu. Das kann man nicht machen, wenn das FS zu feucht ist, weil Sojaprotein eine Schimmelbombe ist. Trehalose wirkt immer gut gegen Schimmel - man darf es aber nur sehr sparsam verwenden.

Über die Verfeinerungen wird Paul - also Michael - uns noch einiges demnächst verraten.

So das ist erstmal das Wesentliche. Ich nehme als Behälter immer diese Kübel http://www.1a-handelsagentur.de/images/ ... -98019.jpg

Wenn man die in die Sonne stellt es geht blitzschnell - aber Du kannst auch in der Scheune bei 20°C fermentieren. Sobald die Temperatur im FS höher ist - und wenn es nur 2°C sind - läuft der Prozess - die Frage ist nur wie lange. Wenn das FS weich ist, dann ist es quasie fertig. ca. 3 Monate dauert das aber.

--

Dan kan ik je nog sterk de Bugs nr. 7 aanbevelen. Dat is een Duits "Wirbellosenmagazin" waarin een briljant artikel aan de productie van Flakesoil is gewijd. Dat recept heb ik hier nu niet bij de hand, maar dat ben ik van plan te gaan volgen. Of je nog aan Bugs 7 kunt komen weet ik zo niet.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Mijn productie hoop ik volgende week op te kunnen starten. De zagerij gaf aan eik te gaan zagen ;-). Mijn productie zal in cementkuipen en vuilniszakken gaan plaatsvinden.
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

dat is helemaal goed heb je voor mij het recept dan ik ook hier beginnen .
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

De komende dagen heb ik geen gelegenheid om het recept uit Bugs beter te bestuderen. Ben van huis, maar ga binnenkort hiermee aan de slag. Ik zal even kijken in hoeverre het lukt om dat recept hier te plaatsen. Moet wel lukken, maar misschien wil ik eerst even bekijken of het wel werkt. In elk geval zou je met het Duitse recept hierboven al goed uit de voeten moeten kunnen, al kan de taalbarrière natuurlijk wel wat onhandig zijn.
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

even mijn Duits ophalen in ieder geval alvast bedankt.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Aha! Ik kreeg net het telefoontje van de houtzagerij waarop ik zat te wachten: ze gaan met eik aan de slag!! Een dezer dagen heb ik mijn 3-4 vuilniszakken zaagsel beschikbaar voor flakesoil-productie. Dan wordt het zaagsel wegen, bijpassende hoeveelheid meel en suiker kopen (en eventueel andere additieven op basis van het artikel in Bugs), water tappen en husselen maar! Ik ben benieuwd!
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Ik heb net bugs 7 binnen gekregen dat word dus lezen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oei ben zo benieuwd of het gaat lukken ! Succes ;-)
Plaats reactie