Substraat kopen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zijn mooie en ook levendige soorten :-) Zou het substraat op 80 % humus en 20 % rot without. Voor extra power kun je er evt gedroogde vermalen zijderups bij doen. Word met name bij de grotere en gehoornde soorten gebruikt maar ik geeft het ook altijd aan de kleinere soorten.
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Bericht door wilco74 »

Even over dat witrot hout is dat ook gewoon beuken en eikenhout? Kunnen de kevers tegen veel licht? In mijn bakkie van 30x30x30 zitten twee kleine TL buizen die best wat licht en warmte geven.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Beuken- en eikenhout is inderdaad prima. Andere boomsoorten (hardhouten loofbomen) kunnen eventueel ook, maar zijn vaak wat minder voedzaam en minder makkelijk te vinden. Naaldbomen hout wordt over het algemeen afgeraden.

Wat de lampen betreft, licht en warmte zijn voor kevers prima. Larven hebben er echter niets aan. In een kleinere bak lijkt het me verstandig eens te kijken hoe hoog de temperatuur oploopt wanneer de lampen aan staan. Als het te warm wordt droogt niet alleen het substraat snel uit, maar ook de kevers kunnen er last van ondervinden.
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Bericht door wilco74 »

Het gaat om een 24 wat lamp de temp loopt op tot 28 graden bovenin, alhoewel toen ik er nog een paar kikkers in had zitten gaf de kwik thermometer 25 graden en minder aan in de winter, zomers liep het op tot soms 30 graden. Als het te warm werd deed ik het licht uit.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Alles boven de 25°C is voor de larven en kevers van deze soort mogelijk schadelijk.

Je zou ze best van tijd tot tijd wat licht geven, maar slechts gedurende korte periodes zonder dat de temperatuur te hoog oploopt.

Larven hou je best in plastieken bakken, niet in het terrarium. Zelfs volwassen kevers zullen moeilijk kweken als het substraat te droog wordt in het terrarium. Hopelijk kan je het substraat hierin diep genoeg aanleggen (meer dan 20-25 cm lijkt hier aangewezen om uitdroging te vermijden, en zeker om de aantal dagen het oppervlak wat besproeien zonder te overdrijven).

Mvg,
Tom
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Bericht door wilco74 »

Ik denk dat ik er misschien verstandiger aan doe om toch maar een nieuw terrarium aan te schaffen bij terrariumhuis.nl iemand wel eens een terrarium gekocht daar? En dat oude kikkerbakkie op marktplaats te zetten. Wat voor soort terrarium zouden jullie kiezen?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik heb oa een hoi terrarium gekocht via Marktplaats (€5,-) en daar de deuren van jngekort en de voorzijde (waar de deuren geleider op zit) verhoogd door er een nieuw stuk glas in te zetten. Zo kan er een hele dikke humus laag in en hoef ik er een half jaar niets aan te doen. Omdat de laag zo dik is blijft het vochtig genoeg onder in. Bij ondiepere terrariums leg ik altijd grote stukken hout op het substraat zodat het eronder niet of nauwelijks uitdroogt. Heb tot voor kort alleen maar via imago's in terraria gekweekt. De larven die ik na het verschonen tegen kwam gingen uiteindelijk dan wel over op plastic bakken maar de eitjes werden altijd in het terrarium gelegd. Altijd goede resultaten gehad.
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Bericht door wilco74 »

Bedankt voor jullie reacties!

Kun je het substraat van alle eiken en beukenboom soorten gebruiken? Zouden jullie misschien een foto kunnen plaatsen van de soorten die jullie gebruiken een foto van wat bladeren ofzo?
Dan weet ik waar ik naar moet zoeken.

groet,

Wilco
Plaats reactie