Loofbosgrond in de Polder

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Loofbosgrond in de Polder

Bericht door FruityReptiles »

Hallo,

Ik woon zelf in (noord)Flevoland. En nu ben ik dus op zoek naar geschikte loofbosgrond.

Hier in de buurt hebben we veel kunstmatige bossen, en niet echt natuurlijk gegroeide bossen. Zijn er nog dingen waar ik moet letten bij het bemachtigen van loofbosgrond?

Tevens kan ik dit op elk gegeven moment in het jaar pakken, of zijn er echt momenten dat je het beter niet kan doen?
Vervolgens, was ik wel een geïnteresseerd in hoe jullie de grond bewerken voordat het de bak in gaat, doen jullie er niks aan; of stoppen jullie het in de vriezer/oven?

Nogmaals ik ben op het gebied van kevers echt een beginner, maar ik wil het graag direct goed doen. Dus ook al heeft u niet overal een antwoord op, iets is beter dan niets.

Mvg,
Peter Bode.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Peter,

Persoonlijk is een "ouder" kunstmatig loofbos ook geschikt hoor. Het is vooral kwestie van enkel de echte humus laag (fijne plantaardige donkerbruine laag net onder die bovenste rottende bladerenlaag) en dat deze uiteraard mooi aanwezig is.

De ondergrond (pure grond) heeft geen enkele voedingswaarde voor jouw larven.

Voorbehandelen doe ik zelf nooit (invriezen of microgolven), maar ik maal het wel fijn met een tuinhakselaar (is beter voor de larven, vochtigheid alsook de afzetting van eieren). Natuurlijke boshumus beschouw ik steeds als in evenwicht.

Alvast succes verder!
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Bericht door FruityReptiles »

Bahamut schreef:Hey Peter,

Persoonlijk is een "ouder" kunstmatig loofbos ook geschikt hoor. Het is vooral kwestie van enkel de echte humus laag (fijne plantaardige donkerbruine laag net onder die bovenste rottende bladerenlaag) en dat deze uiteraard mooi aanwezig is.

De ondergrond (pure grond) heeft geen enkele voedingswaarde voor jouw larven.

Voorbehandelen doe ik zelf nooit (invriezen of microgolven), maar ik maal het wel fijn met een tuinhakselaar (is beter voor de larven, vochtigheid alsook de afzetting van eieren). Natuurlijke boshumus beschouw ik steeds als in evenwicht.

Alvast succes verder!
ah thnx, ik ga vanmiddag even bij me ouders het park in. Dat park is nu ongeveer 20jaar oud, en daar zitten paar plekjes waar de gemeente nooit komt (of kan komen, in verband met eventuele anti-onkruidmeuk).
Tevens een tuinhakselaar heb ik niet tot me beschikking, ik neem aan dat ik ook gewoon het met de hand kan doen?

groetjes!!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Je kan het zeker met de hand doen, maar het is wel steeds een werkje... ;)
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Bericht door FruityReptiles »

Ja, ik heb al eens even op youtube zitten kijken.

maar nu ben ik dus gister het park ingeweest. En er ligt nog niet eens 1 bladerlaag overheen, en ik zit direct in dikke klei-achtige grond.. Ik neem aan dat dit niet geschikt is (ben vergeten een foto te maken van de kleine hoeveelheid die ik eraf heb weten te halen)? Zit er nu aan te denken om gewoon een grote ton in de auto te zetten en een keer naar een oud bos te rijden om het daar te bemachtigen.
Iemand tips wat ik kan doen, want om elke keer 50kilometer af te moeten leggen om voor me larven eten te halen is ook niet echt de moeite..

Groetjes!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Peter,

Het beste wat je dan kan doen is een grote reserve aanleggen. Zoals je zelf zegt, neem zelfs enkele tonnen mee en vul deze goed met substraat. Zoek hierbij het dichtsbijzijnde (liefst natuurlijk) loofbos (eik/beuk is perfect). Het lijkt me ook wel dat er bossen moeten zijn in Flevoland als er een bosbeheersinstantie is (dus 50 km zou het toch niet mogen worden). Dit is natuurlijk afhankelijk van hoeveel en welke soorten/aantal exemplaren je wenst te houden. Dit kan je dan om de 6 maanden/1 jaar doen.

Het substraat zelf is zeker meer dan 6 maanden houdbaar (misschien zelfs tot een jaar); bewaar deze dan best op een koele plaats (ik hou het mijne gewoonlijk in grote plastic zakken/dozen).

"Park" hoor ik alleszins niet zo graag (wordt teveel betreden door mensen met als gevolg afval en pollutie...).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Peter
Het is ook mogelijk om in de herfst droge gevallen bladeren te verzamelen en die met een bladblazer fijn te malen en het een dag voor gebruik het weer te hydrateren met wat water. Heb zelf een goedkope bladblazer van een bouwmarkt (25,- in de aanbieding) met opzuig en vermaal functie. Voorheen heb ik geëxperimenteerd met invriezen en magnetronnen van humus maar ben uiteindelijk weer op puur natuur over gestapt.
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Bericht door FruityReptiles »

Goeie morgen,

alleen bedankt voor de antwoord. Ik heb hier afgelopen weekeind her en der wat rond gekeken. en waar ik achter kom is dat bijna alle loofbomen hier op klei-achtige grond staan.
Ik zit er nu gewoon aan te denken om 1 ton in me schuur te zetten en die gewoon een keer tot de top toe te vullen. Maar momenteel heb ik 8 l2-l3 pachnoda larve dus dat is een beetje overkill.

Ik moet gewoon een mooie plekje vinden hier in de polder en anders wijk ik uit naar zuid-west friesland, ik ken daar een bos en daar weet ik het 100% zeker van dat de bodem goed is (volgens me vader is dat al een heel oud loofbos(die is er opgegroeid). Zal een deze dagen een me vrouw en dochter zover krijgen om erheen te gaan.. Natuurlijk voor het mooie uitzicht, en de loofbosgrond haha

Ps. de gebieden die ik in een park heb bekeken zijn niet echt toegankelijk voor voetgangers (slootjes overspringen enzo), maar is alleen maar klei met paar blaadjes erboven op....
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat klinkt veel belovend! En kinderen zijn de ideale dekmantel om spullen mee het bos uit te krijgen :-) De meeste bossen waar ik kom zijn van Staats Bos Beheer en in principe is het streng verboden om ook maar iets eruit te halen of mee te nemen omdat de natuur verstoord. Maar loop je met een zakje of een stuk hout met een kind erbij dan kijkt men daar nooit zo vreemd van op.
Mocht je nog tegen wat rot wit loofhout aanlopen, neem het gerust mee. Mijn ervaring is dat alle larven soorten er toch wel van eten als het door hun substraat zit of dat ze het gebruiken voor het bouwen van hun cocon.

Een voorraadje aan leggen is altijd handig. In de winter is de humus laag moeilijk te verzamelen omdat het een grote bevroren plakkaat word en als je het ontdooid dan is het veels te nat met schimmel groei en mijten als gevolg. Sowieso zou ik humus nooit te vochtig opslaan. Als het niet kurk droog is zorg ik altijd voor verluchting in de opslag bak anders kan het soms verkeerd gaan verteren. Ook is er vaak meer controle in bossen rond het vogel broed seizoen en mag je niet van de paden af. Soms bij drukte, ziekte of onverwachte uitbreiding van je kever collectie is het prettig om te weten dat je nog een voorraad voor enkele weken / maanden hebt. Volgens mij is er bij klam humus een maximale houdbaarheids datum van 3 a 4 maanden omdat het verterings proces gewoon door gaat en de voedingswaarden afnemen.

Gelijk nog een vraag aan mede forumers, hoe regelen jullie je voorraad/opslag ? Eerst kurk droog of doen jullie het ook klam/nat opslaan ? En waar bewaar je het ? In de tuin/schuur/binnenshuis ?
FruityReptiles
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 10:15

Bericht door FruityReptiles »

Ah dat zijn handige tips.. ik had laatst ook al een aanvaring met de boswachter.. gelukkig heeft hij toen me zak niet gezien die ik net toevallig in de kinderwagen had weggestopt..
Moet nog eventjes wachten en dan kan ik me dochter als gebruiken voor dit soort praktijken, nu moet ik alleen eerst nog even het zelf doen hhahah

En die tip van het hout is heel bruikbaar, dat ga ik zeker meenemen!
Plaats reactie