Eindelijk

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

Aangezien ik alles zo goed mogelijk wens te doen,in het belang van de beestjes,nog een bijkomende vraag.
De verlichting,je leest wel in sommige care sheets is nodig voor deze (Pachnoda's) dagactieve dieren.
Nu is mijn vraag, moet deze intern of extern aangebracht worden.
Ik kan me voorstellen als ze intern aangebracht word dat de kevers zich kunnen verbranden.
Of blijven die weg van een warmtebron,zoals een lamp van 20 watt ?
Alvast dank bij voorbaat.
Grts.Eric ;)
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

Ze mogen gaan komen zulle,de kevers.
Set up staat gereed.
Hieronder de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Lampje geinstalleerd,led verbruik 3 watt 250 lumen.Geeft geen warmte af.
Dus geen risico op verbrande kevers of uitdroging substraat.
Grts.Eric ;)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ziet er goed uit!

Ik vrees alleen dat je wat meer substraat nodig gaat hebben als je veel nageslacht wilt. Zeker als je veel kevers in de bak gaat zetten zullen ze het substraat flink door elkaar gaan woelen, waardoor eventuele eitjes verstoord zullen worden. Of ben je van plan wat trio's in losse kweekbakken te zetten?
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

@ Bas

Ik denk dat de foto wat bedriegt,voorste deel 7,5 cm hoog,achterste gedeelte 10 cm oplopend naar 15 cm.
In deze opstelling gaan een 15 tal kevers en de rest in aparte bakken in trio's.
Nu had ik vandaag geluk,mocht in de naburige gemeente een paartje afhalen plus 5 beetle jelly's.
Nu heb ik toch al iets om naar te kijken :D
Hier de beestjes.

Afbeelding

Afbeelding

Grts Eric ;)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ah kijk, dat had ik inderdaad niet uit de foto op kunnen maken. Het leek meer een centimeter of 3 tot 5. Dan beschouw mijn reactie maar als niet verzonden ;)

Succes met de kweek!
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

Dank je wel en hopelijk lukt het.
Grts.Eric ;)
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

En of het lukt,vandaag tijdens de dagelijkse controle zat er een joekel van een mannetje in de bak.
Overgezet naar de terra en dan zie je maar dat de kleur heviger is.Ook het grote verschil met het
aanwezige mannetje is opmerkelijk.
Nu wachten op de rest.
Grts.Eric ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Goed bezig Eric ! Dat het zo'n knoeperd is geworden is met name aan de voeding en dus de verzorging te danken ;-) Je hebt het dus al aardig in de smiezen ! De bak ziet er mooi en natuurlijk uit en Pachnoda's zijn drukke klimmers dus die ga je veel zien. Denk dat ze er bij mee zullen zijn.

Sja verlichting... Ze hebben extra licht nodig maar ik geloof niet dat led of gloeilamp veel verschil maakt op de warmte na. Zelf heb ik in de zomer 8watt buis gloeilampjes erin om zo min mogelijk warmte te genereren. In de winter daar in tegen gaan er 25 tot 40 watt lampen in om de temperatuur op te krikken. Er zit zo af en toe dan weleens een kever te dicht bij, veels te dicht bij. Ze gaan er bij mij niet direct dood van maar ik denk dat het uiteindelijk op de lange termijn toch wel hun levensduur verkort. Oververhitting en uitdroging kan nooit goed zijn.
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

@ Hansje Pansje

De verlichting,daar zijn we los uit.Socketje geplaatst met Led verlichting 260 Lumen verbruik 3 Watt.
Voordeel de lamp word niet warm,kostprijs lamp en socket 5,30 Euro.Das niks hé.

Nu had ik voor de aardigheid,en zoveel mogelijk de natuur na te bootsen mos geplant.
Links vooraan sterretjesmos en rechts achteraan paraplutjesmos.
Nu is na een week het paraplutjesmos beginnen bloeien,gele minuscule bloemetjes.
Het rare is nu zitten de drie kevers constant aan die bloemetjes te likken.
Ik denk dat ze er het stuifmeel aflikken.Vanmiddag een halve druif en schijfje banaan.
Nu heb ik in de tuin Oost-Indische kers staan,ga er eens een bloem in leggen morgen.
Kijken hoe ze daar op reageren,absoluut niet giftig want worden gebruikt voor menselijke consumptie.

Groetjes Eric ;)
Gebruikersavatar
rottie
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 20:03

Bericht door rottie »

De cirkel is bijna rond.25 larven 25 cocons 25 kevers.
Nu nog terug larven en ik mag van een gelukte kweek spreken denk ik.
En dit alles met dank aan het forum en hun leden voor de goede informatie.
Ik ben al aan het uitkijken naar de volgende beginnerssoort.
Heb mijn oog laten vallen op eudicella smithi bertherandi.
Hopelijk gaat dat ook goed.
dgv Eric ;)
Plaats reactie