Vreemd gedrag?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

Vreemd gedrag?

Bericht door vliet057 »

Hallo,

ik heb afgelopen weekend een paartje Xylotrupes gideon siamensis gekocht.
Het vrouwtje hiervan graaft zich overdag altijd in en is 's nachts/'s ochtends erg actief, dit lijkt mij normaal gedrag.
Het mannetje daarentegen ligt meestal de hele dag op zijn zij of rug met zijn pootjes gekruist, net alsof die dood is.
Af en toe zet ik hem weer is overeind maar meestal ligt hij binnen een half uur weer op zijn rug, hij probeert ook niet overeind te komen.
Is dit normaal gedrag bij deze soort?
's nachts is hij dan wel weer erg actief dus ik heb niet het gevoel dat er iets mis met hem is.

Verder begonnen de kevers gelijk met paren toen ik ze bij elkaar in het terrarium zette, betekend dit ook gelijk dat er binnenkort eitjes gaan komen? en zo ja, hoelang zal dat duren?

Alvast bedankt,
Tobias
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Als ze steeds omvallen is het meestal snel afgelopen.
Waar heb je ze gekocht?
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Tobias heeft ze op de beurs afgelopen weekend gekocht. Belangrijker is bij wie hij ze gekocht heeft. ;)
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

Bericht door vliet057 »

Dat meen je niet ..
Is er echt geen andere verklaring voor te vinden? te warm,te vochtig ?
Ik heb ze gekocht bij ThePetFactory.de, de verkoper zei dat hij ongeveer een maand oud was, dan hoort die nog wel even mee te gaan toch?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Vreemd! Overdag ogenschijnlijk stervende, maar 's nachts wel actief? Als kevers bij mij omvallen weet ik inderdaad wel hoe laat het is. Einde verhaal, maar als jou kever 's nachts wel weer actief wordt..... Heel typisch.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Is er genoeg materiaal waar hij houvast aan heeft als hij op z'n rug ligt?
Mannetjes kunnen vaak wat lastig omdraaien als ze b.v. in een kuiltje liggen.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

Bericht door vliet057 »

Bovenop het substraat liggen wat grovere stukken hout en blad, het vrouwtje heeft nooit problemen om overeind te komen dus kan het probleem niet zijn lijkt me.
Vanochtend zat hij rustig te eten en vanmiddag waggelde die een beetje door het terrarium, ik heb hem vandaag nog niet op z'n rug gezien. Ik denk dat ik het maar even aankijk en anders contact opneem met de verkoper.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

vrouwtje heeft geen hoorn op d'r kop en is dus niet topzwaar.
Blad hebben ze niet zo heel veel houvast aan.
Takjes e.d. werken beter.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dit is eigenlijk weer precies de reden waarom je niet een imago zou moeten kopen. De verkoper kan wel zeggen dat die ongeveer een maand oud is, maar zeker weten doe je dat niet. Ik heb ook een Afrikaanse neushoornkever die maar een paar weken zou leven, maar die leeft minstens al 4 maanden bij mij. Het is altijd teleurstellend als je een imago koopt die dan snel weer het loodje legt. Hopelijk redt die van jou het toch.
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

Bericht door vliet057 »

ja maar met larven ging vorige keer ook niet goed en ik wil eigenlijk toch wel wat in een terrarium hebben in plaats van dat ik er een jaar op moet wachten ..
Maar goed, in elk geval bedankt voor de antwoorden, ik zal er wat takjes in doen om te kijken of dat helpt en ik zal jullie op de hoogte houden hoe het met hem gaat.

Kan iemand ook antwoord geven op mijn tweede vraag, betekend paren eitjes, en zo ja, hoelang zal het duren voordat deze gelegd worden?
Plaats reactie