Weerinvloeden van buiten

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Weerinvloeden van buiten

Bericht door Hansje Pansje »

Sinds het koudere klimaat een paar weekjes geleden is ingetreden hebben een hoop oude(re) imago's bij mij het loodje gelegd. Een jaarlijks terug komend fenomeen hier... Vind het bizar hoe gevoelig de dieren, binnen op gelijkmatig blijvende temperatuur zo beïnvloed worden door het echte weer buiten. Wellicht is er binnen toch een minimale verandering (licht, vochtigheid,temperatuur) dat die rakkers het door hebben. Natuurlijk zit hun levenscyclus er in de winter bijna op maar zodra de eerste kou zich aandient buiten, sterven ze ineens terwijl er al weken geen uitval is. Zijn er mensen die hier geen last van hebben ? En zo ja, wat kan het verschil dan kunnen zijn dat het bij die dan geen effect heeft op de imago's ? Het gaat met name over de grotere soorten zoals Mecynorhina.
Gebruikersavatar
Annette
L3
Berichten: 114
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 11:11

Bericht door Annette »

Hey!

Bij de ugandensis en polyphemus hebben wij geen problemen geconstateerd maar coconnen ze prima in hun bakjes. De temperatuursverschillen zijn op de kamer waar ze staan best redelijk, 17-20 graden gok ik zo. Dat is relatief koud. Ik ben ervan overtuigd dat de grond waarin ze zitten niet zomaar is afgekoeld als je even het raam open zet om te luchten. Daarom verbaast het me eigenlijk dat ze bij jou dood gaan...
Hoe is de temperatuur 's nachts op de kamer?
Mecynorhinella ugandensis, Mecynorhinella polyphemus confluens, Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Pachnoda aemula, Pachnoda sinuata flaviventris, Pachnoda marginata peregrina, Chlorocala africana africana, Chlorocala africana oertzeni,
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Annette, wat ik bedoel is dat ze naar mij idee beïnvloed worden door het weer buiten ondanks ze binnen op een redelijk constante temperatuur van 21/24 graden zitten. Van het weekend ineens weer een baby boom aan uitkomers gehad terwijl de temperatuur daar wederom constant was. Heb echt het idee dat ze ondanks de constanten in de kever kamer toch beïnvloed worden door het weer buiten die kamer zonder dat ze die binnen ervaren. Zie het elk jaar opnieuw gebeuren. Vooral de bejaarden wat grotere stappen uit bij de eerste vorst en ze komen massaal uit bij een flinke zonneschijn.
Plaats reactie