Enkele Vragen ivm "Het Keverhouden"

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
ziggycardon
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 20:34

Enkele Vragen ivm "Het Keverhouden"

Bericht door ziggycardon »

Hallo, ik ben redelijk nieuw in het kever houden en heb toch nog enkele vragen.

1) Ik heb 6 Larven van Trypoxylus dichotomus. Maar sinds enkele dagen zie ik deze in plaats van in het substraat op het substraat zitten. Wat kan hier de reden voor zijn? Voedsel gebrek? Te Droge substraat? Irriterende mijten want ik heb gezien dat ze er enkele hadden.

2) Hoe lang duurt de totale levenscyclus van Trypoxylus dichotomus?
Hoelang zijn ze larve?
Hoelang zijn ze pop?
Hoe lang zijn ze daadwerkelijk kever?

3) en ik ben van plan Rozenkevers te bestellen via http://www.terrariumkoerier.com, heeft iemand er hier nog op besteld en weet die welke soort het precies is dat ze opsturen, want ik hoop persoonlijk op Pachnoda marginata peregrina.

Alvast bedankt ;p
- 5 Trypoxylus dichotomus
- 4 Stephanorrhina Guttata Guttata
- 20 Pachnoda marginata peregrina

Verder nog
6 Terrariums & 7 Aquariums

Kever verlanglijst
- chlorocala africana oertzeni
- Kaakkever soorten
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ziggy,

Je had misschien best eerst informatie opgevraagd alvorens larven aan te schaffen (dit is niets persoonlijks hoor, maar slechts een goede en waardevolle tip). Dat ze boven zijn gaan liggen is geen goed teken.

Hier kunnen verschillende redenen voor zijn:

- Luchtgebrek (heb je enkele luchtgaatjes in de deksels van de bakken geboord?)
- Slecht substraat (waar heb je het gehaald? Pesticides? Afval?...)
- Te ondiep substraat (indien jouw larven verregaande L3's zijn kunnen deze in dat geval bovenaan komen te liggen en daar verpoppen ipv in het substraat een popkamer te bouwen en daar aldus te verpoppen - dit geeft meestal geen fantastische afloop - substraatdiepte moet minimaal 15-18 cm zijn voor dikke L3 van deze soort)
- Te kleine ruimte/doos (in welke dimensies/volumes hou je welke stadium van larven? Normaal gezien kan je een 5-6 tal dikke L3 larven houden in een halfvol gevulde 22L. bak).

Trypoxylus dichotomus ssp. larven zijn vrij merkwaardig qua groei in vergelijking met de andere soorten daar de larven vanuit het ei in de eerste 3-4 maanden zeer snel gaan groeien tot hun maximum grootte; daarna blijven ze zowat hangen, maar voeden ze zich wel nog (het zijn echt wel wraatzuchtige machines die het substraat in 2 weken volledig kunnen verorberen).

De volledige cyclus van ei tot volwassen stadium duurt ongeveer één jaar.
ziggycardon
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 20:34

Bericht door ziggycardon »

Dankje,
het zijn op het moment tussen de 3 en 4 cm grote larven die in een bak van 40 x 30 x 22 zitten (deze is enkel om de larven groot te laten worden.) Dit is een fauna box met een deksel die volledig uit ventilatie ribbels bestaat, ook aan de zijkanten is er ventilatie.
het substraat is van Kelvybeetles en is een mix van beuk en eiken hout. Ik heb hier 3 dagen geleden 6 extra zakken substraat van bijbesteld omdat het substraat niveau wat zo te zoen wellicht de oorzaak is want deze is van 10 naar slechts 6 cm gezakt. IK ga wanneer deze aangekomen is een laag maken van 15- 18 cm waar ze in kunnen leven.
Bedankt voor alle info en van de eerste tip was ik mij bewust :)
Maar kon niet zo heel veel info vinden op het internet toen ik research deed daarom heb ik me op dit forum aangemeld en heb dus de meeste info die ik had was van de kweker zelf. :)
- 5 Trypoxylus dichotomus
- 4 Stephanorrhina Guttata Guttata
- 20 Pachnoda marginata peregrina

Verder nog
6 Terrariums & 7 Aquariums

Kever verlanglijst
- chlorocala africana oertzeni
- Kaakkever soorten
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Ziggy,

Toch raar dat men jou gezegd heeft dat larven in een faunabox kunnen gehouden worden. Dit is veel te veel ventilatie (er moeten slechts enkele luchtgaatjes zijn, geen totale verluchting).
Ik ben er vrij zeker van dat jouw substraat kurkdroog is geworden, zeker als je zegt dat het van 10 cm naar 6 cm gegaan is en dit dan nog in een faunabox. De optimale vochtigheid voor deze larven kan je vergelijken met verse potgrond (net uit de zak); het mag zelf net ietsje meer. Daarom mag er niet zoveel ventilatie zijn opdat de algemene vochtigheid in het substraat zou behouden worden.

Je kan nu 2 dingen doen: oftewel rol je cellofaanpapier over de gehele bovenkant van de faunabox (onder het roosterdeksel door) en doorprik je die slechts enkele keren, oftewel hou je de larven in afgesloten plastic dozen met slechts enkele luchtgaatjes doorheen het deksel of de bovenste rand van de doos.

Het substraat is alvast goed als het van Kelvybeetles komt, maar ik zou de vochtigheid zeker terug op peil brengen (deze zal nu wel erg uitgedroogd zijn).

Ik geef jou hierbij een link van hoe ik het doe (dit geldt ook voor Trypoxylus sp.): http://bahamutbeetlesbreeding.skynetblo ... ation.html

Die dozen die je ziet zijn ideale containers voor de larven. Volwassen dieren mogen eventueel in de faunaboxen, maar toch zal de vochtigheid te laag blijven (zeker voor Trypoxylus sp.; zelfs volwassen kevers hebben een vrij goede vochtigheid nodig voor hun overleving).

3 à 4 cm larven lijken mij nog L2 (misschien zeer vroege L3's), dus ze zullen nog even te gaan hebben. Ik hoop alleen dat ze zullen herstellen.
ziggycardon
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 20:34

Bericht door ziggycardon »

Bahamut schreef:Hoi Ziggy,

Toch raar dat men jou gezegd heeft dat larven in een faunabox kunnen gehouden worden. Dit is veel te veel ventilatie (er moeten slechts enkele luchtgaatjes zijn, geen totale verluchting).
Ik ben er vrij zeker van dat jouw substraat kurkdroog is geworden, zeker als je zegt dat het van 10 cm naar 6 cm gegaan is en dit dan nog in een faunabox. De optimale vochtigheid voor deze larven kan je vergelijken met verse potgrond (net uit de zak); het mag zelf net ietsje meer. Daarom mag er niet zoveel ventilatie zijn opdat de algemene vochtigheid in het substraat zou behouden worden.

Je kan nu 2 dingen doen: oftewel rol je cellofaanpapier over de gehele bovenkant van de faunabox (onder het roosterdeksel door) en doorprik je die slechts enkele keren, oftewel hou je de larven in afgesloten plastic dozen met slechts enkele luchtgaatjes doorheen het deksel of de bovenste rand van de doos.

Het substraat is alvast goed als het van Kelvybeetles komt, maar ik zou de vochtigheid zeker terug op peil brengen (deze zal nu wel erg uitgedroogd zijn).

Ik geef jou hierbij een link van hoe ik het doe (dit geldt ook voor Trypoxylus sp.): http://bahamutbeetlesbreeding.skynetblo ... ation.html

Die dozen die je ziet zijn ideale containers voor de larven. Volwassen dieren mogen eventueel in de faunaboxen, maar toch zal de vochtigheid te laag blijven (zeker voor Trypoxylus sp.; zelfs volwassen kevers hebben een vrij goede vochtigheid nodig voor hun overleving).

3 à 4 cm larven lijken mij nog L2 (misschien zeer vroege L3's), dus ze zullen nog even te gaan hebben. Ik hoop alleen dat ze zullen herstellen.
Heel erg bedankt voor de tips, want van dat er veel te veel ventilatie slecht was wis ik niet, dit was mij niet gezegt. Want inderdaad mijn substraat blijft niet vochtig. Dus heel erg bedankt om me hierop te wijzen. Ik ga nu de ventilatie aan de zijkanten dicht plakken. en iets vanboven op de ventilatie leggen zodat er veel minder vocht kan verdampen en lucht toch nog doorkomt. Ik heb vanmiddag er nu voorlopig een stuk kurk op het substraat gelegd, nu blijft het al veel vochtiger.
Die tweede doos van op de link, zo een was ik ook van plan te gebruiken om m'n larven in groot te brengen als ze groter zijn, maar zal deze klaar maken zodat wanneer het substraat aankomt ik ze er in kan zetten.
Erg bedankt voor de tips, hopelijk floreren ze eenmaal in de andere bak.
- 5 Trypoxylus dichotomus
- 4 Stephanorrhina Guttata Guttata
- 20 Pachnoda marginata peregrina

Verder nog
6 Terrariums & 7 Aquariums

Kever verlanglijst
- chlorocala africana oertzeni
- Kaakkever soorten
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Geen probleem hoor! Het beginnend keverkweken is steeds een beetje vallen en opstaan!
Ik wens je alvast veel kweeksucces!
ziggycardon
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 20:34

Bericht door ziggycardon »

Bahamut schreef:Geen probleem hoor! Het beginnend keverkweken is steeds een beetje vallen en opstaan!
Ik wens je alvast veel kweeksucces!
Inderdaad, ik hoop dat het nu beter gaat gaan en ze zich gaan herstellen.
1 Larve (de kleinste) had het helaas niet gehaald, de rest lijkt zich te herstellen.
Bak is nu goed vochtig (zoals verse potgrond) en de ventilatie, op een klein strookje na, is momenteel bedekt met een handdoek tot ik de kevers kan verplaatsen naar een betere bak.
- 5 Trypoxylus dichotomus
- 4 Stephanorrhina Guttata Guttata
- 20 Pachnoda marginata peregrina

Verder nog
6 Terrariums & 7 Aquariums

Kever verlanglijst
- chlorocala africana oertzeni
- Kaakkever soorten
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het is maar dat je het weet: een handdoek is ook nog steeds erg doorlatend. ;)
Moest je cellofaan papier hebben, (zoals dat van Toppits) is het veel beter!
ziggycardon
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 20:34

Bericht door ziggycardon »

Bahamut schreef:Het is maar dat je het weet: een handdoek is ook nog steeds erg doorlatend. ;)
Moest je cellofaan papier hebben, (zoals dat van Toppits) is het veel beter!
Ja maar vandaag ge ik ze overplaatsen naar plastieke (ikea) bakken met een deksel met 5 gaten erin
- 5 Trypoxylus dichotomus
- 4 Stephanorrhina Guttata Guttata
- 20 Pachnoda marginata peregrina

Verder nog
6 Terrariums & 7 Aquariums

Kever verlanglijst
- chlorocala africana oertzeni
- Kaakkever soorten
Plaats reactie